poniedziałek, 24 stycznia 2022

Tendencyjna Teologia: wybiórcze użycie koncepcji moralnego obowiązku przez Franciszka

 

Tendencyjna Teologia: wybiórcze użycie koncepcji moralnego obowiązku przez Franciszka

20 stycznia 2022

 

Tłumaczenie polskie za:

https://novusordowatch.org/2022/01/tendentious-theology-francis-moral-obligation/

Cytaty z Pisma Świętego zaczerpnięte z Biblii Wujka (1962)

 

Kiedy Bergoglio na nowo odkrywa tradycyjną koncepcję moralną…

 



Odkrywa obowiązki moralne tylko wtedy, gdy mu się przydają: Fałszywy papież Jorge Bergoglio

 

Powszechnie wiadomo, że adhortacja „Papieża” Franciszka z 2016 r. Amoris Laetitia jest daleka od jakiegokolwiek pojęcia moralnego obowiązku w odniesieniu do czystości seksualnej wymaganej przez Boga w Szóstym i Dziewiątym Przykazaniu.

https://novusordowatch.org/2016/04/exhortation-amoris-laetitia/

W tym kontrowersyjnym dokumencie fałszywy papież, którego prawdziwe nazwisko brzmi Jorge Bergoglio, posuwa się tak daleko, że wprowadza moralność subiektywną (opartą na sumieniu osobistym), aby zastąpić obiektywne wymagania tradycyjnej moralności katolickiej. Nie stroni nawet od zasadniczego przedefiniowania grzechu jako niepełnego lub niedoskonałego uczestnictwa w „ideale” prawa moralnego. Innymi słowy, w Amoris Laetitia Franciszek degraduje autentyczne obowiązki moralne, które w równym stopniu odnoszą się do wszystkich ludzi, do statusu nierealistycznych ideałów, których miło by było przestrzegać, ale które i tak są zachowywane tylko przez bohaterów.

https://novusordowatch.org/francis/

https://novusordowatch.org/2018/07/subjective-morality-refuted-before-vatican2/

https://novusordowatch.org/2017/06/goodbye-amoris-laetitia/

https://novusordowatch.org/2017/08/kohlgraf-need-to-work-on-our-view-of-sin/

Co jednak ciekawe, Franciszek nie odrzuca ani nie wyrzeka się całkowicie koncepcji moralnego obowiązku. Chytry czart Bergoglio jest bardziej niż szczęśliwy, że może go ponownie wprowadzić, a nawet o nim rozmawiać, kiedy może go użyć do przepchnięcia własnej ideologii.

Wyszukiwanie słów na watykańskiej witrynie internetowej, aby znaleźć dokładne wyrażenie „obowiązek moralny” w dokumentach, przemówieniach, homiliach i innych tekstach „papieża” Franciszka, które zostały przetłumaczone na język angielski, daje 15 unikalnych wyników. Biorąc pod uwagę, ile słów ten człowiek wypowiedział podczas swoich prawie 9-letnich rządów i jak często się odzywa, nie jest to zbyt duża liczba.

Mimo to piętnaście wzmianek o pojęciu moralnego obowiązku przez człowieka znanego jedynie z „miłosierdzia” i drwiny ze „sztywności” i „reguł” to być może więcej, niż większość by się spodziewała. Dlatego wypada, abyśmy przyjrzeli się bliżej każdej z tych wzmianek.

https://novusordowatch.org/2021/06/francis-galatians-rigid-clingers-to-past/

PL: https://novusordo-pl.blogspot.com/2021/06/franciszek-interpretuje-list-do-galatow.html

https://www.ncronline.org/news/vatican/francis-chronicles/holiness-does-not-come-following-rigid-rules-pope-says

Poniżej znajduje się chronologiczna i pełna lista 15 cytatów Franciszka, w których pojawia się fraza „obowiązek moralny” (dodano pogrubienie). Ponumerujemy je, abyśmy mogli później łatwo się do nich odnieść:

2013

1. „Poza kompetencjami naukowymi i technicznymi obecna sytuacja wymaga również poczucia moralnego obowiązku wyrażającego się w społecznym i głęboko braterskim wykonywaniu odpowiedzialności”. (Spotkanie z przedstawicielami Rządu Brazylii)

https://www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2013/july/documents/papa-francesco_20130727_gmg-classe-dirigente-rio.html

2. „Przypomnijmy, że «bycie wiernym obywatelem stanowi cnotę, a uczestnictwo w życiu politycznym jest moralnym obowiązkiem».” (Adhortacja Evangelii Gaudium, n. 220)

https://www.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html

2014

1. „Światowy Dzień Misyjny jest także okazją do ponownego rozpalenia pragnienia i moralnego obowiązku radosnego uczestnictwa w misji ad gentes [do narodów]”. (Przesłanie na Światowy Dzień Misyjny 2014)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/messages/missions/documents/papa-francesco_20140608_giornata-missionaria2014.html

2. „…moralny obowiązek dzielenia się światowym bogactwem gospodarczym”. (Przemówienie do Organizacji Wyżywienia i Rolnictwa FAO 2014, n. 4)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2014/november/documents/papa-francesco_20141120_visita-fao.html

3. „Głód jest przestępstwem, żywność jest niezbywalnym prawem. Wiem, że niektórzy z was wzywają do reformy rolnej w celu rozwiązania niektórych z tych problemów i powiem wam, że w niektórych krajach – cytuję tu Kompendium Nauki Społecznej Kościoła – „reforma rolna jest oprócz tego koniecznością polityczną, obowiązkiem moralnym”. (Przemówienie do uczestników Światowego Spotkania Ruchów Ludowych 2014)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2014/october/documents/papa-francesco_20141028_incontro-mondiale-movimenti-popolari.html

4. „… społeczność międzynarodowa ma moralny obowiązek pomóc Turcji w opiece nad tymi uchodźcami”. (Spotkanie z prezydentem, premierem i władzami cywilnymi Turcji)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2014/november/documents/papa-francesco_20141128_turchia-incontro-autorita.html

2015

1. „Sprawiedliwy podział owoców ziemi i ludzkiej pracy nie jest zwykłą filantropią. Jest obowiązkiem moralnym. Dla chrześcijan ten obowiązek jest jeszcze silniejszy: jest to przykazanie”. (Przemówienie do uczestników Światowego Spotkania Ruchów Ludowych 2015)

https://www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2015/july/documents/papa-francesco_20150709_bolivia-movimenti-popolari.html

2. „Rota Rzymska rozstrzyga sprawy zgodnie z ewangelicznym nakazem bezinteresowności, tj. z pomocą prawną ex officio, z wyjątkiem moralnego obowiązku, by zamożni wierni ofiarowali oblatio iustitiae na rzecz ubogich”. (Reskrypt w sprawie procedur unieważnienia małżeństwa, n. 6)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/letters/2015/documents/papa-francesco_20151207_rescritto-processo-matrimoniale.html

2016

1. „Sprawiedliwy podział owoców ziemi i ludzkiej pracy nie jest zwykłą filantropią. Jest obowiązkiem moralnym”. (Przemówienie na wręczeniu Nagrody Karol Wielkiego)

https://www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2016/may/documents/papa-francesco_20160506_premio-carlo-magno.html

2. „Boga-Miłość głosi się miłując: nie na mocy przekonywania, nigdy nie narzucając prawdy, ani też nie upierając się przy jakimś obowiązku religijnym czy moralnym”. (Homilia z 25 września 2016 r.)

https://www.vatican.va/content/francesco/pl/homilies/2016/documents/papa-francesco_20160925_omelia-giubileo-catechisti.html  

2017

1. „Jeszcze bardziej martwi mnie niepokojący fakt, że nasze wspólnoty katolickie w Europie nie są wolne od tych obronnych i negatywnych reakcji, rzekomo uzasadnionych niejasnym moralnym obowiązkiem zachowania ustalonej tożsamości religijnej i kulturowej”. (Przemówienie do Krajowych Dyrektorów Duszpasterstwa Migrantów Katolickich Konferencji Biskupów Europy)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2017/september/documents/papa-francesco_20170922_direttori-pastoralimigranti.pdf

2020

1. „Nadrzędną kwestią, o której nigdy nie należy zapominać, jest to, że wszyscy jesteśmy członkami jednej rodziny ludzkiej. Z tego faktu wypływa moralny obowiązek dbania o siebie nawzajem, podobnie jak i korelacyjna zasada umieszczania osoby ludzkiej, a nie samego dążenia do władzy lub zysku, w samym centrum polityki publicznej.” (Przesłanie do Klausa Schwaba ze Światowego Forum Ekonomicznego - WEF)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/messages/pont-messages/2020/documents/papa-francesco_20200115_messaggio-worldeconomicforum.html

2021

1. „Ewangelia przedstawiona jako doktryna, która spadła z wysokości i która nie weszła w ‘cielesność’ codziennego życia, mogłaby pozostać dobrą teorią, a czasami być doświadczana jako moralny obowiązek.” (Wiadomość do uczestników spotkania online „Nasza Codzienna Miłość” z okazji Roku Rodzinnego Amoris Laetitia)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/messages/pont-messages/2021/documents/papa-francesco_20210319_messaggio-corso-istituto-gp2.html

2. „W związku z tym myślę o potrzebie stawienia czoła tak palącym problemom globalnym, jak migracja i zmiany klimatyczne, a także kryzysy humanitarne, które często następują. Myślę też o długu ekonomicznym, który obciąża wiele krajów walczących o przetrwanie i „długu ekologicznym”, który jesteśmy winni samej naturze, a także narodom i krajom dotkniętym wywołaną przez człowieka degradacją ekologiczną i utratą bioróżnorodności. Kwestie te nie mają wyłącznie charakteru politycznego czy ekonomicznego; są to kwestie sprawiedliwości, sprawiedliwości, której nie można dłużej ignorować ani odkładać. Rzeczywiście, pociągają za sobą moralny obowiązek wobec przyszłych pokoleń, ponieważ powaga, z jaką im odpowiadamy, ukształtuje świat, który pozostawiamy naszym dzieciom”. (Przemówienie do nowych ambasadorów 21 maja 2021 r.)

https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2021/may/documents/papa-francesco_20210521_ambasciatori.html

2022 (jak dotąd)

1. „Wszyscy mamy obowiązek dbać o siebie i swoje zdrowie, co przekłada się również na szacunek dla zdrowia osób nam bliskich. Troska o zdrowie jest obowiązkiem moralnym.”. (Przemówienie do członków korpusu dyplomatycznego)

https://www.vatican.va/content/francesco/pl/speeches/2022/january/documents/20220110-corpo-diplomatico.html  

To tyle.

Godne uwagi jest to, że Franciszek wspomina o pojęciu moralnego obowiązku tylko w następujący sposób, z jednym wyraźnym wyjątkiem (o czym będzie dalej mowa):

• w sensie pozytywnym, promując (bezpośrednio lub pośrednio) swój program ideologiczny humanitaryzmu, globalizmu, braterstwa:

- bycie odpowiedzialnym obywatelem (2013.1)

- udział w życiu politycznym (2013.2)

- dzielenie się bogactwem i pomoc ubogim (2014.2 / 2015.2 / 2020.1)

- złagodzenie lub wyeliminowanie głodu (2014.3)

- pomoc uchodźcom (2014.4)

- sprawiedliwy podział owoców ziemi i pracy ludzkiej (2015.1 / 2016.1)

- zmiany klimatu i ekologia (2021.2)

- opieka zdrowotna (2022.1)

• w sensie negatywnym, gdy atakuje konserwatywne/tradycyjne katolickie koncepcje, które nie pasują do jego ideologii:

- przeciwko prozelityzmowi (2016.2 / 2021.1)

- promowanie i obrona tożsamości religijnej lub narodowej (2017.1)

Żeby było jasne: nie mówimy, że każda pozytywna wzmianka o moralnym obowiązku przez Franciszka ma być potępiona. Zupełnie nie. Rzeczywiście moralnym obowiązkiem jest być odpowiedzialnymi obywatelami, pomagać ubogim i tak dalej. Zwracamy jedynie uwagę, że Franciszek używa tej koncepcji w pozytywnym sensie tylko wtedy, gdy pomaga mu promować przestrzeganie jego programu.

Z drugiej strony, gdy koncepcja sprzeciwia się jego programowi, albo odrzuca ją (jak widać w negatywnych wzmiankach powyżej), albo po prostu pomija wszelkie odniesienia do niej, zastępując je takimi niepewnymi pomysłami, jak „towarzyszenie”, „rozeznanie” i „indywidualne sumienie” lub po prostu nakłanianie ludzi, aby nie „osądzali”.

https://insidethevatican.com/magazine/editorial/dossier/amoris-laetitias-language-accompaniment-nothing-new/

https://novusordowatch.org/2016/10/francis-transgenders-case-by-case/

https://novusordowatch.org/2018/01/francis-idolatry-of-conscience/

PL: https://novusordo-pl.blogspot.com/2021/02/franciszek-i-bawochwalstwo-sumienia.html

https://novusordowatch.org/2014/06/francis-in-do-not-judge-frenzy/

Jest to fałszywa i obłudna teologia, która surowo traktuje wszystko, co sprzeciwia się Bergogliańskiej ideologii (budujesz mury w celu ochrony granic swojego narodu? Zapomnij o tym!), ale całkowicie zmienia melodię, jeśli chodzi o grzechy, które jego program stara się ułatwić.

https://www.reuters.com/article/us-pope-wall/dont-build-walls-pope-francis-says-idUSKBN15N1ZW

W konsekwencji, nawykowe grzechy śmiertelne, takie jak cudzołóstwo poprzez wspólne zamieszkiwanie, są degradowane do statusu zwykłych „nieregularnych związków”, które „nie są w pełni obiektywnym ideałem” (zanim zostaną później podniesione do poziomu sakramentu). Zobowiązania moralne wynikające z Szóstego i Dziewiątego Przykazania — zakazujące nie tylko nieczystych czynów, ale także nieczystych myśli i pragnień — są fałszywie przedstawiane jako zwykłe „ideały”, do których może dojść tylko bohaterowie, a i tak toną w hałaśliwych apelach do „miłosierdzia”, wykluczając jednak prawdziwą pokutę i stanowczą poprawę.

https://novusordowatch.org/2018/08/francis-lifelong-fornication-real-marriage/

https://novusordowatch.org/2017/05/pius12-destroys-amoris-laetitia/

To właśnie ta fałszywa teologia przedstawia śmiertelny grzech cudzołóstwa nie tylko jako prawdopodobnie zwykły grzech powszedni lub jako jeden z „najmniej poważnych grzechów”, ale nawet jako potencjalnie wcale nie grzech – co gorsza, jako aktywnie chciany przez samego Boga:

Świadomi wagi konkretnych uwarunkowań, możemy dodać, że ludzkie sumienie powinno być lepiej włączone do praktyki Kościoła w niektórych sytuacjach, które obiektywnie odbiegają od naszego rozumienia małżeństwa. Oczywiście musimy zachęcać do dojrzałości sumienia światłego, uformowanego, któremu towarzyszy odpowiedzialne i poważne rozeznanie pasterza, i proponować coraz większe zaufanie do łaski. Sumienie może jednak uznać nie tylko to, że dana sytuacja nie odpowiada obiektywnie ogólnym postanowieniom Ewangelii. Może także szczerze i uczciwie uznać to, co w danej chwili jest odpowiedzią wielkoduszną, jaką można dać Bogu i odkryć z jakąś pewnością moralną, że jest to dar, jakiego wymaga sam Bóg pośród konkretnej złożoności ograniczeń, chociaż nie jest to jeszcze w pełni obiektywny ideał. W każdym razie pamiętajmy, że to rozeznawanie jest dynamiczne i zawsze powinno być otwarte na nowe etapy rozwoju i nowe decyzje pozwalające na zrealizowanie ideału w pełniejszy sposób.

(Antypapież Franciszek, Adhortacja Amoris Laetitia, n. 303; podkreślenie dodane).

https://www.vatican.va/content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20160319_amoris-laetitia.html

https://novusordowatch.org/2019/08/venial-adultery-amoris-laetitia/

https://novusordowatch.org/2019/02/francis-least-serious-sins-flesh/

Cóż za bluźnierstwo! Wyjaśnia jednak, dlaczego Franciszek udzielił „papieskiego” błogosławieństwa cudzołożnemu związkowi prezydenta Kolumbii w 2017 roku. Widzicie, nie można być tak czarno-białym! A raczej nie można być tak czarno-białym w kwestiach moralności seksualnej – a jeśli chodzi o jego program sprawiedliwości społecznej, Franciszek nie jest tak hojny z odcieniami szarości.

https://novusordowatch.org/2017/09/francis-blesses-adulterous-union-colombian-president/

https://novusordowatch.org/2021/01/francis-facilitates-pseudo-family-acceptance/

Aby wzmocnić swoją fałszywą nową moralność, papieski pretendent z przyjemnością wskrzesił nawet starą koncepcję herezji:

https://novusordowatch.org/2016/06/no-more-black-and-white-francis-fifty-shades-of-grey/

… choć przez cały czas prawdziwa herezja jest czymś, z czym nie ma problemu. W rzeczywistości jest to jego własny chleb powszedni.

https://novusordowatch.org/2019/08/jesuit-superior-devil-only-symbolic/

https://novusordowatch.org/2021/11/francis-friendship-with-jesus-cannot-be-broken/

Franciszek robi podobnie z innymi tematami. Na przykład, jeśli chodzi o przygotowanie dusz na Sąd Boży pod koniec ich życia, Franciszek nie przejmuje się tym zbytnio i radzi ludziom, aby się nie martwili — ponieważ, wiecie rozumiecie, Bóg jest miłosierny i jest spotkanie i tak dalej. Z drugiej strony, jeśli chodzi o forsowanie jego programu ochrony środowiska lub jego obsesję na punkcie humanitaryzmu, nagle Bergoglio przypomina ludziom o Bożym sądzie, z którym będą musieli się zmierzyć. Sami zobaczcie:

https://novusordowatch.org/2017/10/last-judgment-according-to-francis/

https://novusordowatch.org/2021/11/hot-air-francis-warns-of-gods-judgment/

PL: https://novusordo-pl.blogspot.com/2021/11/ostrzezenie-przed-upaami-franciszek.html

Widzicie, jak to działa?

Wracając do naszej listy 15 cytatów dotyczących moralnego obowiązku, uważni czytelnicy mogli zauważyć, że jest taki, który nie pasuje do podanych kategoryzacji, przynajmniej nie na pierwszy rzut oka. To ten wspomniany w 2014.1, który mówi: „Światowy Dzień Misyjny jest także okazją do ponownego rozpalenia pragnienia i moralnego obowiązku radosnego uczestnictwa w misji ad gentes [do narodów]”.

Wow! Franciszek nazywa uczestnictwo w działalności misyjnej — ewangelizację narodów („ad gentes”) — moralnym obowiązkiem? Z pewnością nie pasuje to do jego osoby! I rzeczywiście nie pasowałoby, gdyby nie słowa, które następują bezpośrednio po tym cytacie, a mianowicie: „Wkład pieniężny ze strony jednostek jest znakiem ofiarowania się najpierw Panu, a potem innym; w ten sposób ofiara materialna może stać się środkiem ewangelizacji ludzkości zbudowanej na miłości” (Przesłanie na Światowy Dzień Misyjny 2014).

https://www.vatican.va/content/francesco/en/messages/missions/documents/papa-francesco_20140608_giornata-missionaria2014.html

To by wiele wyjaśniało: Nie, Franciszek nie odkrył nagle swojego przywiązania do Boskiego Posłannictwa (zob. Mt 28:19-20) — jego liczne późniejsze ataki na prozelityzm nie pozostawiają wątpliwości, że odrzuca misję, jaką Chrystus dał Swojemu Kościołowi. Wygląda raczej na to, że jezuicki antypapież musiał po prostu zebrać pieniądze i w tym celu z radością odkurzył na chwilę nawet ten archaiczny koncept moralnego obowiązku, aby ludzie otworzyli swoje portfele. Co wy na to, ta stara tradycyjna katolicka moralność czasami się przydaje, co?!

https://novusordowatch.org/2015/11/francis-never-proselytize-in-schools/

https://novusordowatch.org/2014/07/francis-not-interested-in-converting-protestants/

Podsumowując: Franciszek jest bardzo wybiórczy w posługiwaniu się pojęciem moralnego obowiązku. Na ogół zostawia go w katakumbach „kazuistyki” minionej epoki. Czasami jednak wyciąga go i odkurza, gdy przydaje się do forsowania jego antykatolickiej ideologii.

https://novusordowatch.org/2017/02/gospel-adultery-francis-casuistry/

Po raz kolejny widzimy, że Franciszek szkodzi wierze nie tylko tym, co mówi, ale także tym, jak to mówi, gdzie kładzie nacisk i co pozostawia niedopowiedziane.

W swojej encyklice Pascendi z 1907 r., w której potępił modernizm jako „syntezę wszystkich herezji” (nr 39), papież św. Pius X poczynił następującą kluczową obserwację na temat tych „zwolenników błędu”, jak powiedział, ukrywających się w samym Kościele (n. 2):

Dziwią się tacy, dlaczego ich zaliczamy do nieprzyjaciół Kościoła; nikt jednak nie będzie się dziwił, jeżeli – pomijając zamiary wewnętrzne, których Bóg tylko jeden jest sędzią – zapozna się z ich doktryną, z ich sposobem mówienia i działania.

(Papież Pius X, Encyklika Pascendi Dominici Gregis, n. 3; podkreślenie dodane).

http://rodzinakatolicka.pl/sw-pius-x-pascendi-dominici-gregis-o-zasadach-modernistow/

Jasne jest, że w „papieżu” Franciszku mamy prawdziwego neomodernistę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Przerwa