niedziela, 21 listopada 2021

Biskup Sanborn odpowiada biskupowi Dolanowi

 

Biskup Sanborn odpowiada biskupowi Dolanowi

+komentarze znalezione na Novus Ordo Watch

 


Nagrane 15 listopada 2021 r., w święto św. Alberta Wielkiego, biskupa, wyznawcy i Doktora Kościoła.

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=NsXy268kBpc

 

 

 

 

 

Ks. Nicolás Desposito: Witam Wasza Ekscelencjo. Dlaczego powstaje to nagranie?

 

J. Ex. x. bp. Donald J. Sanborn: Ponieważ ostatnio biskup Dolan w swoim niedzielnym biuletynie zaatakował Tezę [z Cassiciacum], którą wyznają wszyscy księża w Seminarium [Trójcy Przenajświętszej – Most Holy Trinity Seminary], i którą to utrzymuje również Instytut Rzymsko-Katolicki [Roman Catholic Institute], który obecnie ma 19stu członków. I to jest zwieńczenie wielu innych ataków, które mają miejsce w Cincinnati od dłuższego czasu.

 

Kilka miesięcy temu słyszałem, jak w kazaniu odnosił się do tych księży, którzy przestrzegali w swoich stanach ograniczeń lockdownowych, jakie były nakładane na Kościoły, jako „dziewczynki” [oryg. - girls]. To znaczy, że brakuje im odwagi, zachowywali się jak dziewczynki, użył tego określenia z ambony, co uważałem za okropne, szczerze mówiąc, by atakować duchownych na oczach ludzi w taki sarkastyczny i paskudny sposób. Ci duchowni w tych stanach – a znam dwóch z nich osobiście – musieli robić wszystko zgodnie z prawem. Wpadliby w tarapaty, gdyby tego nie zrobili, a jeden z nich powiedział mi: biskup Dolan nie proponował żadnych pieniędzy na moich prawników, żadnych pieniędzy za kaucję na wyjście z więzienia ani niczego innego. To był po prostu komentarz. A potem, usłyszałem od kogoś, że powiedział, że ci księża, którzy nie wypowiadają się przeciwko Wielkiemu Resetowi i różnym innym sprawom związanym z Covidem, o których teraz sam dużo mówi, że brakuje im odwagi.

 

Ktoś mi powiedział – i myślę, że jest to oparte na dobrym autorytecie – że tak scharakteryzował Tezę: że Novus Ordo to ośmiornica, a Teza, której się trzymamy, jest jedną z macek ośmiornicy. To bardzo poważne oskarżenie, ponieważ mówi, że ja i całe duchowieństwo Seminarium i wszyscy członkowie Instytutu Rzymsko-Katolickiego to ludzie przywiązani do Novus Ordo, że tak naprawdę wykonujący dzieło Novus Ordo. To są dziwaczne i bardzo poważne oskarżenia i czuję, że muszę coś powiedzieć na temat tej krytyki i tego ataku na innych duchownych. I jest to dla mnie źródłem irytacji i zaskoczenia, ponieważ od wielu lat żyliśmy w pokojowych warunkach.

 

Chciałbym przedstawić trochę tła historycznego, które dzielę z biskupem Dolanem i znam go od stycznia 1973 roku. Tak więc w styczniu będzie 49 lat od naszego poznania się nawzajem, i dużo się z nim kontaktowałem przez te lata. Należał do tej samej grupy księży, był w FSSPX ze mną. Potem odeszliśmy w 1983 roku i był aktywny na różne sposoby w Cincinnati, a ja kontaktowałem się z nim. Byłem z nim w dobrych stosunkach. Później, w 1995 roku, po jego konsekracji, on i ksiądz Cekada poprosili mnie o założenie seminarium, mimo że właśnie napisałem artykuły na temat Tezy i opublikowałem je w małym czasopiśmie, które nazwaliśmy Sacredotium.

 

Już wtedy więc wyznawałem tę teorię, to wyjaśnienie sytuacji w Kościele, które potocznie nazywa się Tezą biskupa Guérarda de Lauriers. I nie sprzeciwił się temu. Wiedziałem, że zarówno on, jak i ksiądz Cekada nie akceptowali jej, ale zawsze uważaliśmy to za wyjaśnienie teologiczne, co do którego zgadzamy się, by się ze sobą nie zgadzać. To było po prostu wyjaśnienie, w jaki sposób ci papieże Vaticanum II nie byli papieżami. Zgodziliśmy się oczywiście, że nie byli oni papieżami, zgodziliśmy się, że byli fałszywymi papieżami, tu nie było niezgody, zostawało tylko pytanie w jaki sposób. I to jest całkiem normalne w Kościele - kiedy rzeczy nie są zdefiniowane, toczy się pewna dyskusja teologiczna o nich.

 

Wszyscy znamy dyskusje, jakie toczyły się między Jezuitami a Dominikanami na temat działania łaski, jest to bardzo znane. Ale Sykstus V w drugiej połowie XVI wieku powiedział: nie możecie nazywać się nawzajem heretykami. Możecie o tym dyskutować, ile chcecie, ale nie możecie nazywać się nawzajem heretykami;  a dyskusja była wtedy bardzo zacięta.

 

W historii Kościoła jest wiele innych kontrowersyjnych kwestii. I nie znajdujemy się teraz w sytuacji, w której możemy odwołać się do Świętego Oficjum lub do jakiejś autorytatywnej osoby w Kościele, aby to rozstrzygnęła. Dlatego jesteśmy zdani na siebie i dlatego ruch tradycyjny prowadzi wiele dyskusji na temat różnych problemów, które się pojawiły, i na które nie ma sposobu, aby je autorytatywnie rozwiązać. Musimy więc po prostu zadowolić się dyskusją o nich i zająć nasze stanowisko, a nie wpadać w złość lub nadmierny krytycyzm, który oskarża przeciwnika o herezję lub jakieś inne zło w rzeczy, której on przestrzega. Można dyskutować z ludźmi, można wskazać błędy w łagodny sposób, zakładając ich dobre intencje.

 

Ostatni atak, i to on zmotywował mnie do zrobienia tego filmu, to jak powiedział w swoim ostatnim niedzielnym biuletynie, to będzie na 14 listopada:

Św. Marcin I, którego święto obchodziliśmy w piątek, wolał doznać wygnania i żałosnej śmierci niż przyjąć herezję tylko jednej woli w Chrystusie. Bez wątpienia brzmi to niejasno, ale musimy utrzymywać całą Wiarę katolicką bez kompromisów. Nawet najlepsi dzisiaj chcą, abyśmy wierzyli, że chociaż jest zły, Bergoglio jest ważnie wybranym papieżem i że Novus Ordo, Jeden Światowy Kościół, jest identyczny z Kościołem Katolickim. To błąd teologiczny i posmak herezji [oryg. – savors of heresy].

http://www.sgg.org/wp-content/uploads/2021/11/20211114.pdf

 

Termin „posmak herezji” jest bardzo poważny. Definiuje się go jako propozycję, która daje powody do obaw, że zawiera herezję. To bardzo poważne. Herezja to grzech, jeden z najgorszych, jakie można popełnić. Gorszy niż morderstwo, gorszy niż aborcja, znacznie gorszy. Jest drugim po nienawiści do Boga. Jest bardzo, bardzo poważny, gorszy niż wszystkie grzechy zmysłowości, grzechy przeciwko naturze, wszystkie inne, jest gorszy. I powiedzieć, że na wydziale Seminarium panuje idea, która ​​ma posmak herezji to bardzo poważne oskarżenie i muszę na to odpowiedzieć, i chciałbym to zrobić dzisiaj.

 

Przede wszystkim poprawię to, co [bp. Dolan] mówi. Teza Guérarda de Lauriers nie mówi, że Bergoglio jest ważnie wybranym papieżem, to jest fałszywe oskarżenie. Teza mówi, że jest on ważnie wybrany i dlatego jest papieżem-elektem, ale że nie jest papieżem, nie jest ważnie wybranym papieżem. Nigdy nie można o nim powiedzieć Papież, dopóki głosi herezję. To bardzo ważna rzecz, to bardzo poważny błąd w jego niedzielnym biuletynie, chcę, żeby wszyscy to wiedzieli. Nie mówimy tego.

 

Potem mówi, że my mówimy, że jeden światowy Kościół Novus Ordo jest identyczny z Kościołem Katolickim – nie mówimy tego, to jest fałszywe oskarżenie. Nie mówimy tego. Mówimy, że ci heretycy w hierarchii są niestety w posiadaniu tego, co nazywamy materialną stroną Kościoła, czyli jego stroną organizacyjną. To coś w rodzaju bandytów, którzy ukradli twój samochód lub porywaczy, którzy porwali samolot. Używają samych struktur Kościoła, aby promować swoją herezję. Taka jest sytuacja, w której się znajdujemy. Mówimy, że nie założyli nowego kościoła, lecz wykorzystują struktury Kościoła, aby promować herezję. To jest właśnie problem. Bo gdyby powiedzieli: „zakładamy modernistyczny Kościół katolicki”, i poszliby i założyli własną hierarchię i mieli własne organizacje kościelne, upadłoby to z łoskotem, historycznie nigdy byśmy o tym nie słyszeli .

 

Gdyż dokładnie to wydarzyło się w 1871, wcześni moderniści, którzy byli zdenerwowani nieomylnością papieża, zdefiniowaną w 1870, wyszli i założyli coś, co nazywano Kościołem Starokatolickim. I upadł on z łoskotem, dziś prawie nie ma wyznawców, zniknął w latach dziewięćdziesiątych. Szwajcaria go poparła, Bismarck, który nienawidził Kościoła Katolickiego poparł go, ale potem po prostu [Starokatolicyzm] upadł. I tak moderniści, za Piusa X, kiedy zostali stłumieni przez Piusa X, powiedzieli sobie nawzajem - i to jest w literaturze, czytałem to na własne oczy, to jest w ich literaturze - mówili sobie: nie opuszczajmy Kościoła, będziemy mieli swój dzień, będziemy mogli wznieść się w nim na stanowiska władzy i autorytetu i będziemy mogli zmienić Kościół od wewnątrz.

 

W tym właśnie tkwi problem, bo posiadając tę ​​strukturę organizacyjną - bezprawne ją posiadając, w tym sensie, że są heretykami - potrafią fałszywie wykorzystać prestiż Kościoła w oczach świata, aby promować swoją herezję. I dlatego miliardy ludzi zaakceptowały herezję Novus Ordo, tak wyjaśniamy problem. Trzeba to oczywiście dokładniej wyjaśnić niż w ten sposób - i zrobimy to w przyszłych filmach - ale takie jest nasze stanowisko.

 

Nie mówimy zatem, że kościół Novus Ordo jest tym samym, co Kościół Katolicki. W rzeczywistości nie uznajemy terminu Kościół Novus Ordo, ponieważ heretycy Novus Ordo nie utworzyli własnego kościoła. Próbują wykorzystać struktury Kościoła do własnych celów, czyli ostatecznie do jego zniszczenia. Nie uczyniliśmy tego problemu, ale z tym się zmagamy i wszyscy wiedzą, że to jest prawdziwe i rzeczywiste wytłumaczenie. Że używają czegoś, co tak naprawdę do nich nie należy, bo są heretykami, należy ich wyrzucić z tych struktur. Ale niestety, podobnie jak bandyci kradnący twój samochód, są w nim i go używają. To właśnie chcę powiedzieć, to, co [bp. Dolan] powiedział jest pełne błędów i fałszywych oskarżeń i pokazuje, że nie rozumie on Tezy, krytykuje coś, czego po prostu nie mówimy, więc chcę to podkreślić.

 

A w odpowiedzi biskupowi Dolanowi chciałbym zadać mu kilka pytań:

 

1) Kiedy powstał Kościół Novus Ordo? Kiedy nastąpiło oderwanie się tego kościoła Novus Ordo od Kościoła Katolickiego? Czy to było wtedy, gdy wybrano Jana XXIII? Czy to było wtedy, gdy wybrano Pawła VI? Czy to było, gdy Paweł VI promulgował Sobór? Czy to było wtedy, gdy promulgował Novus Ordo Missae? Czy za czasów Jana Pawła II? Kiedy nastąpił rozłam? Kiedy nastąpiła przerwa organizacyjna, kiedy to nastąpiło?

 

2) Czy nie należałeś do Kościoła Novus Ordo, zgodnie z twoją teologią? Czy nie byłeś u Cystersów? Ja byłem. Byłem w seminarium Novus Ordo, przez lata chodziłem do Novus Ordo. I ja to przyznaje. Ale czy ty też nie byłeś tego częścią? Czy nie byłeś wyświęcony przez prałata, który wyznał wierność Pawłowi VI? (odnosi się do arcybiskupa Lefebvre'a) Czy nie byłeś częścią FSSPX, którego celem było pojednanie z tym, co nazywasz Kościołem Novus Ordo? Czy nie byłeś jego częścią przez lata? A zatem, kiedy publicznie wyrzekłeś się tego kościoła Novus Ordo? Mówisz, że jest to kościół odrębny od Kościoła katolickiego, a zatem jest jak Kościół luterański lub Kościół episkopalny, który jest prawnie oddzielony jako organizacja od Kościoła Katolickiego. O to właśnie oskarżacie posoborowian [oryg. - Novusordites], o to, że są oddzielnym Kościołem. Kiedy odrzuciłeś to i kiedy została zdjęta ekskomunika, pod którą pracowałeś, i kto ją zdjął? Jaka osoba, jaki prałat, jaki ksiądz, który sam był zwolniony z ekskomuniki, zdjął twoją ekskomunikę? Kiedy to się wydarzyło? Czy jest jakiś dokument, czy jest nagranie wideo? A wiesz równie dobrze jak ja, że ​​to nigdy nie miało miejsca, ja nigdy nie zrobiłem takiego wyrzeknięcia się. A ty? Nie.

 

3) Czy każesz swoim parafianom, kiedy wracają z Novus Ordo i dołączają do twojej parafii, klękać przed ołtarzem z ręką na Piśmie Świętym i przysięgać wyrzeczenie się i zdejmujesz ekskomunikę? Czy to część twojej rutyny, twojej praktyki sakramentalnej w twoim Kościele? Wiesz, że to nieprawda.

 

4) Kto jest dziś w stanie znieść ekskomunikę ze wszystkich ludzi, księży i ​​biskupów, którzy formalnie nie opuścili kościoła, o którym wspominasz, tego Kościoła Novus Ordo? Kto jest w stanie to zrobić? Któż sam nie jest skażony jakimś związkiem z Kościołem Novus Ordo, o którym mówisz? Kto? Czy jest ktokolwiek? Kto nie jest ekskomunikowany, który nie był kiedyś częścią tego kościoła Novus Ordo?

 

5) Odnośnie Tezy, czy nie wziąłeś udziału w konsekracji biskupiej w dniu 18 lutego 2018 r., w której byłeś współkonsekratorem wraz z dwoma innymi biskupami, którzy Tezę tę publicznie wyznawali? To właśnie w 2018 roku byłeś współkonsekratorem z biskupem Stuiverem, który należy do IMBC, czyli Instytutu Matki Dobrej Rady we Włoszech, który zawsze jasno wyrażał swoje stanowisko w sprawie Tezy? Wszyscy to wiedzą. Czy nie byliście współkonsekratorami i czy osobą konsekrowaną nie był nikt inny jak Joseph Selway, który uznawał Tezę, a ja byłem konsekratorem, uznając Tezę, czy nie brałeś w tym udziału? Jeśli Teza ma posmak herezji, dlaczego wziąłeś w tym udział?

 

6) A czy nie wyświęciłeś pewnych księży, którzy uznają Tezę? Czy nie wyświęciłeś kapłanów do Instytutu Matki Dobrej Rady we Włoszech? Uznają oni Tezę.

 

Znasz oczywiste odpowiedzi na te pytania, nie muszę ci mówić.

 

Chodzi mi o to, że działania biskupa Dolana są sprzeczne z jego słowami. Że tak naprawdę nie myśli, że istnieje Kościół Novus Ordo, w przeciwnym razie robiłby te wszystkie rzeczy, o których mówię. Tezę domyślnie potwierdza fakt, że żadne znane mi tradycyjne duchowieństwo nie wymaga od powracających z Novus Ordo ludzi wyrzeczenia się ich herezji i zniesienia ekskomuniki, co byłoby wymagane od luteran lub episkopalian, jeśli należą - a oczywiście należą - do fałszywego Kościoła. Nie znam nikogo takiego. Jedynym w historii całego ruchu tradycyjnego, który tego wymagał, był [Francis] Schuckardt, założyciel CMRI, który, jak wiecie, nie był najbardziej uczciwą osobą w historii ruchu tradycyjnego. On tego wymagał, ale nikt inny tego nigdy nie wymagał. Gdyż implicite rozumieją oni, że to, co mówi Teza, jest prawdą. Że nie ma założenia nowego kościoła, raczej, że heretycy wykorzystują organizacyjny aspekt Kościoła Katolickiego do własnych celów. To jest absolutna kwintesencja problemu. Dlatego w Kościele jest tyle zamieszania.

 

Swoją drogą wiesz, że Nestoriusz był publicznym heretykiem, ale w Boże Narodzenie 428 został patriarchą Konstantynopola. Kiedy w 431 roku był sądzony na soborze w Efezie, otrzymał wszystkie zaszczyty bycia patriarchą Konstantynopola, arcybiskupem Konstantynopola. Dopiero gdy został osądzony i skazany, został pozbawiony tego zaszczytu. To jest przykład różnicy między byciem oddzielonym od Kościoła w oczach Boga i duchowo – ponieważ każdy, kto jest publicznym heretykiem, jest w ten sposób oddzielony od Kościoła -  a oddzieleniem się od Kościoła w sposób prawny. I te dwie rzeczy należy odróżniać.

 

To, że jest się oddzielonym od Kościoła wewnątrz i w oczach Boga przez swoją herezję i dlatego, że herezją zniszczyło się skutki chrztu, nie oznacza, że ​​automatycznie jest się wykluczonym z organizacyjnego aspektu Kościoła. Dlaczego konieczne było, na przykład, aby papież Pius V ekskomunikował Elżbietę I? Ponieważ organizacyjnie była katoliczką, nadal uważano ją za ochrzczoną katoliczkę, nigdy nie została wyrzucona a musiała zostać wyrzucona. I zrobił to pomimo sprzeciwu wielu duchownych bo to był skandal, że mogła tak długo trwać, będąc rzekomo w sensie prawnym katoliczką i jednocześnie odrzucać Wiarę katolicką. Niemniej jednak zrobił to, ponieważ trzeba było to zrobić.

 

To są przykłady [na poparcie] Tezy. To samo jest prawdą, jeśli Novus Ordo jest innym Kościołem, jak mówisz, jeśli jest tym samym, co Kościół Luterański lub Kościół Episkopalny, to musisz robić te rzeczy [odrzeknięcie i zdjęcie ekskomuniki] – ale nie możesz ich zrobić, ponieważ sam jesteś ekskomunikowany.

 

Prosiłbym więc, biskupie Dolan, żebyś przestał sprawiać kłopoty, przestał atakować braci księży. Przez 25 lat mieliśmy pokój, odkąd otworzyłem seminarium. Przyjeżdżałeś tu cały czas na rekolekcje, ojciec Cekada przyjeżdżał raz w miesiącu. Wszyscy żyliśmy w pokoju. A ludzie świeccy byli bardzo szczęśliwi, widząc nas [żyjących] w pokoju, a teraz sprawiasz kłopoty wszelkiego rodzaju, a ja nie rozumiem, dlaczego sprawiasz kłopoty i chciałbym, żebyś przestał. Dziękuję za wysłuchanie.

 

Ks. Nicolás Desposito: Dziękuję Ekscelencjo.

 

 

 

 

Z komentarzy na:

https://novusordowatch.org/2021/11/catholic-answers-president-speaks-at-fsspx-conference/

 

vatero3597

Mario, bardzo bym się chciał dowiedzieć, czy Teza z Cassiciacum jest zgodna z nauczaniem katolickim. Dla wiernych ważne jest, aby wiedzieć, czy tak nie jest, ponieważ jest to źródłem podziału między tymi, którzy trzymają się jej jako czegoś „pewnego i prawdziwego”, a tymi, którzy uważają ją za jedną z wielu możliwości.

 

Niedawne fałszywe oskarżenia publiczne wysuwane przez bp. Sanborna na jego kanale na Youtube przeciwko bp. Danielowi Dolanowi za to, co jak twierdzi, było krytyką tej Tezy, ale w rzeczywistości było skierowane do tłumu Novus Ordo, który przenosi się do SGG w związku z COVID-19, skłania mnie do myślenia, że panuje bardzo zły duch wokół trzymania się tej Tezy.

 

Sam bp. Guérard Des Lauriers najpierw zgodził się złagodzić swój sedeprywacjonizm i przylgnąć do sedewakantyzmu, aby bp. Thuc mógł go konsekrować. Niedługo potem Guérard des Lauriers powtórzył swój sedeprywacjonizm i rozpoczął polemiczną wojnę z sedewakantystami, w tym z Ngo Dinh Thuciem i dr. Hellerem i Hillerem.

 

Wygląda na to, że teraz nadszedł opatrznościowy czas, aby głębiej zbadać tę kwestię. Widzę, że ludzie już wybierają strony i wymagana jest niezależna analiza.

             Novus Ordo Watch do vatero3597

Wiadomość otrzymana. Ale proszę, nie zamieniajmy tego teraz w wątek o Tezie z Cassiciacum lub o sporach wewnątrz sedewakantystycznych.

  

             vatero3597 do Novus Ordo Watch

             Zgoda.

       

2Vermont do vatero3597

Nie wiemy, jaka jest prawda o nieporozumieniu biskupów. To zgorszenie i powinni byli zajmować się tym prywatnie. Cała sprawa jest dość szokująca, biorąc pod uwagę ich współpracę przez dziesięciolecia i mam nadzieję, że to rozwiążą.

   

vatero3597 do 2Vermont

Wiem dokładnie, jaka jest prawda o tym, co zostało napisane w biuletynie i że nie było to skierowane w stronę Tezy. Twierdzono, że to był główny czynnik wyzwalający wideo bp. Sanborna. Jest mało prawdopodobne, aby uzyskał publiczną odpowiedź.

 

2Vermont do vatero3597

Zgadzam się, że ta część biuletynu nie brzmi jak atak na CT [Tezę]. Wygląda jednak na to, że podczas kazań pojawiły się również komentarze, więc myślę, że w tej historii jest coś więcej...

 

vatero3597 do 2Vermont

To życzę powodzenia w znalezieniu dowodów potwierdzających w kazaniach z całego roku.

 

Novus Ordo Watch do vatero3597

Zatrzymajmy ten wątek, proszę. Zamieni się w niekończący się strumień ludzi z różnych stron i nie ma to nic wspólnego z tym postem.

2 komentarze:

  1. Świetne tłumaczenie.


    Odnoszę wrażenie, że problem z przyjęciem tej tezy, który obserwuję u innych - jest spowodowany jej powierzchownym pojmowaniem.

    Kiedy bp. Sanborn dementuje stawiane zarzuty, robi to w sposób całkowicie przejrzysty i zrozumiały, dotykając sedna tezy.

    Z kolei przeciwnicy tezy mają problem z pozbieraniem w kupę wszystkich aspektów zaistniałej w Kościele sytuacji w jakąś konkretną i spójną tezę, którą mogliby zaproponować w zamian.

    Póki żyje i śledzę wszystkie źródła nie spotkałem się z takową konkurencyjną tezą. Nie sądzę, żeby do konkurencyjnej tezy można było zaliczyć przekręcanie założeń tezy bp.Gerarda czy sugerowanie herezji bez pokrycia w faktach.

    Bp. Sanborn dotyka w tym filmie kluczowego założenia tezy jakim jest koncepcja "nowej religii w starych strukturach", która przysparza przeciwnikom tezy najwięcej trudności (emocjonalnych jak przypuszczam). A jest to tym bardziej dziwne, zwłaszcza kiedy koncepcja "nowej religii w starych strukturach" jest w pełni zgodna ze stanem, który obserwujemy.

    Zaprzeczenie temu lub przekręcanie i domalowywanie rogów "tezie" i tym, którzy uważają ją za najbliższą rzeczywistości - uważam za sztuczne podgrzewanie konfliktów.




    Pozdrawiam
    Krzysztof Z.



    OdpowiedzUsuń
  2. https://mostholytrinityseminary.org/newsletter/ - proszę o przetłumaczenie suplementu do listopadowego newslettera. Z pewnością rozwieje wiele niepotrzebnych kontrowersji rozsiewanych przez "nieznanych sprawców".

    OdpowiedzUsuń

Przerwa