Święty Augustyn: „Kościół
nie będzie widoczny” podczas wielkiego ucisku przed powrotem Chrystusa
2 listopada 2021
Tłumaczenie polskie za:
https://novusordowatch.org/2021/11/saint-augustine-church-will-not-appear-during-tribulation/
Cytaty z Pisma Świętego zaczerpnięte z Biblii Wujka (1962)
Doktor Kościoła o Czasach Ostatecznych…
Kiedy ludzie debatują na temat
sedewakantyzmu, prędzej czy później ktoś, kto nie zgadza się z tym
stanowiskiem, podniesie argument, że sedewakantyzmu nie da się pogodzić z
katolicką doktryną o widzialności
Kościoła.
https://novusordowatch.org/2020/10/why-would-anybody-be-a-sedevacantist/
Chociaż z pewnością prawdą jest,
że nasza obecna sytuacja przedstawia pewne trudności w tym względzie, argument ten
nie jest wcale tak mocny, jak się często uważa. Poniższe artykuły dostarczają
dobrych informacji na temat problemu z widzialnością:
https://wmreview.co.uk/2021/07/09/membership-of-the-church-part-i-visibility/
https://akacatholic.com/church-in-eclipse/
https://akacatholic.com/in-search-of-the-keys/
Jeśli sedewakantyzm miałby
oznaczać, że Kościół per se i przez
niezmienną boską instytucję nie ma widzialnej hierarchii, to takie stanowisko
byłoby rzeczywiście nie do przyjęcia, ponieważ byłoby heretyckie. Sobór
Watykański I naucza, że tak jak Chrystus „posłał Apostołów, których sobie
wybrał ze świata, tak jak sam został posłany przez Ojca [J 20, 21], w ten
sposób chciał, aby w Jego Kościele byli pasterze i nauczyciele aż do skończenia
świata. [Mt 28:20]” (Konstytucja dogmatyczna Pastor Aeternus, prolog; Denz. 1821).
http://ptm.rel.pl/czytelnia/dokumenty/dokumenty-soborowe/sobor-watykanski-i/261-konstytucja-dogmatyczna-o-kosciele-chrystusowym-pastor-aeternus.html
Jest więc jasne, że
sedewakantystom w żaden sposób nie wolno trzymać się, a tym bardziej bronić tak
absurdalnego poglądu. Zamiast tego musimy potwierdzać prawdziwą naukę i
pozostawić te rzeczy, których nie możemy rozwiązać na jakiś czas jako tajemnicę.
To nie jest wykręt; jest to jedyny sposób postępowania dla duszy, która pozwala
się kierować rozumem i Wiarą. Dla zdrowego umysłu tajemnica jest do przyjęcia, zwłaszcza w zaawansowanych kwestiach
teologicznych; z drugiej strony sprzeczność
nie jest.
Niedawny wykład wygłoszony na
Konferencji Fatimskiej w 2021 r., której gospodarzem było CMRI, wyczerpująco wyjaśnia
i ilustruje to rozsądne podejście:
https://novusordowatch.org/2021/10/eclipse-of-church-case-for-sedevacantism/
https://novusordo-pl.blogspot.com/2021/10/zacmienie-koscioa-sprawa-sedewakantyzmu.html
W wykładzie tym nawiązuje się do
listu wielkiego Ojca Kościoła i doktora św. Augustyna z Hippony (354-430) do
biskupa imieniem Hezychiusz. W paragrafie 39 tego listu św. Augustyn mówi o
proroctwie naszego Błogosławionego Pana o czasach ostatecznych, a konkretnie o
znakach poprzedzających Jego powtórne przyjście (por. Mt 24; Mk 13; Łk 21).
Jedna część tego Boskiego dyskursu jest szczególnie interesująca dla kwestii
widzialności Kościoła, a mianowicie: „A natychmiast po utrapieniu owych dni
słońce się zaćmi i księżyc nie da światłości swojej, a gwiazdy będą spadać z
nieba i moce niebieskie poruszone będą” (Mt 24,29).