Strony

piątek, 12 listopada 2021

Trzynaście niewygodnych pytań do Bractwa Św. Piusa X

 

Trzynaście niewygodnych pytań do Bractwa Św. Piusa X

9 listopada 2021

 

Tłumaczenie polskie za:

https://novusordowatch.org/2021/11/thirteen-inconvenient-questions-for-fsspx/

Cytaty z Pisma Świętego zaczerpnięte z Biblii Wujka (1962)

 

Tylko pytamy…

 


 

Bractwo kapłańskie założone w 1970 r. przez abp. Marcel Lefebvre, tzw. Bractwo Św. Piusa X (FSSPX), ma nowego przełożonego generalnego. 11 lipca 2018 r. w Econe w Szwajcarii zebrała się kapituła generalna FSSPX i wybrała ks. Davide Pagliaraniego na dwunastoletnią kadencję jako następcę bp. Bernarda Fellaya, który sprawował urząd od 1994 roku.

https://novusordowatch.org/2014/01/archbishop-lefebvre-vatican2-all-bad/

https://novusordowatch.org/2018/07/sspx-elects-new-superior-general-fr-davide-pagliarani/

https://novusordowatch.org/2017/07/sspx-fellay-game-of-the-goose/

Biorąc pod uwagę, jak sprzeczne ze wszystkim, za czym jest FSSPX było ostatnie osiem i pół roku pod rządami „papieża” Franciszka (Jorge Bergoglio), można by pomyśleć, że lefebryści walczą przeciwko bezczelnej apostazji, która jest stale popełniana przez człowieka, którego uparcie uważają za Wikariusza Chrystusa na ziemi. Jednak, zwłaszcza w porównaniu z latami 80. i 90., dość mało słychać protestów tej grupy, która uważa się za ostatni bastion katolickiej ortodoksji.

Być może ma to coś wspólnego z faktem, że Franciszek, będąc mistrzem manipulacji, obsypywał FSSPX prezentami i ustępstwami, udając sympatię, bo to tylko mogło sprawić, by lefebryści byli do niego dobrze nastawieni, przynajmniej na osobistym poziomie. Nie oznacza to, że w ogóle nie sprzeciwiają się Bergoglio ani go nie krytykują – z pewnością to robią – ale biorąc pod uwagę ciągłe oburzenia, herezje i całkowity chaos, który emanuje od argentyńskiego jezuity, w dodatku do jego częstych działań przeciwko czemukolwiek przypominającemu tradycję katolicką, można by oczekiwać, że lefebryści wypowiedzą maksymalny opór, oburzenie i potępienie. Tak jednak nie jest. Przypominamy, że w 2017 r. bp. Fellay ubolewał, że po raz kolejny próba pojednania z modernistycznym Watykanem po raz kolejny zawiodła.

https://novusordowatch.org/2016/11/francis-misericordia-et-misera/

https://novusordowatch.org/2017/07/sspx-fellay-game-of-the-goose/

W przeszłości wielokrotnie krytykowaliśmy i ujawnialiśmy błędy tego Bractwa:

https://novusordowatch.org/2017/06/sspx-francis-theological-absurdistan/

https://novusordowatch.org/2017/02/pope-pius9-condemns-bishop-fellay/

https://novusordowatch.org/2021/07/sspx-superior-blasts-traditionis-custodes/

https://novusordowatch.org/2016/03/pr-disaster-sspx-fellay/

Dzisiaj chcielibyśmy ponownie skierować wezwanie do duchowieństwa i/lub świeckich zwolenników Bractwa Św. Piusa X o odpowiedź na trzynaście pytań. Podobną listę, składającą się z dwunastu pytań, przedstawiliśmy pierwotnie w 2015 roku, ale praktycznie bez odpowiedzi.

Na wszystkie pytania należy odpowiedzieć, o ile to możliwe, podając dowody z autorytatywnych katolickich źródeł magisterialnych, takich jak encykliki papieskie, dekrety soborów ekumenicznych lub zatwierdzone katechizmy i podręczniki teologiczne, sprzed śmierci papieża Piusa XII (1958). Nowatorskie koncepcje, takie jak „częściowa komunia” lub „Wieczny Rzym kontra Dzisiejszy Rzym”, są nie do przyjęcia, ponieważ nie mają podstaw w nauczaniu katolickim. Ponadto, kto na te pytania odpowiada nie powinien szukać schronienia w niejasnych sformułowaniach lub dwuznacznych wyrażeniach: „Lecz niech mowa wasza będzie: tak, tak; nie, nie. A co nadto więcej jest, od złego jest” (Mt 5:37). Proszę odpowiedzieć jasno, bezpośrednio, prosto.

1. Czy jesteście czy nie jesteście w komunii z „papieżem” Franciszkiem i jego religią?

2. Czy zgadzacie się w końcowej analizie, że to papież i tylko papież powinien powiedzieć, kto jest, a kto nie jest z nim w komunii, jak naucza papież Pius IX w swojej encyklice Quartus Supra?

3. Czy zgadzacie się, jak naucza Sobór Watykański I, że „w Stolicy Apostolskiej zawsze była wiernie zachowywana religia katolicka i publicznie podawana święta nauka” (Denz. 1833)?

http://ptm.rel.pl/czytelnia/dokumenty/dokumenty-soborowe/sobor-watykanski-i/261-konstytucja-dogmatyczna-o-kosciele-chrystusowym-pastor-aeternus.html

4. Czy zgadzacie się, jak naucza Sobór Watykański I, że Franciszek, który, jak twierdzicie, jest papieżem Kościoła katolickiego, „jest najwyższym sędzią wiernych”, których uważacie się za część, i „we wszystkich sprawach podpadających pod orzeczenie kościelne, można się odwołać do jego osądu. Nikomu zaś nie wolno odwoływać się od wyroków Stolicy Apostolskiej [nawet FSSPX], ponad którą nie ma żadnej wyższej władzy [włączając FSSPX], a także nikt nie może osądzać jej wyroku” (Denz. 1830)?

5. Czy poddajecie się władzy Franciszka w taki sam sposób, w jaki poddalibyście się Papieżowi św. Piusowi X, gdybyście żyli podczas jego panowania?

6. Czy zgadzacie się z nauczaniem Papieża św. Piusa X, że „pierwszym i największym kryterium wiary, ostatecznym i niepodważalnym sprawdzianem ortodoksji jest posłuszeństwo nauczycielskiemu autorytetowi Kościoła, który jest zawsze żywy i nieomylny…”? (Przemówienie Con Vera Soddisfazione, 10 maja 1909)

https://novusordowatch.org/2021/07/pope-pius10-slams-recognize-and-resist/

https://novusordo-pl.blogspot.com/2021/07/papiez-sw-pius-x-uderza-w-oboz-uznania.html

7. Kto ma ostatnie słowo w kwestii ortodoksyjności doktryny— Rzym czy Menzingen? Jeśli Rzym nie ma ostatniego słowa w naszych czasach, dlaczego miał ostatnie słowo w 1910 roku i kiedy przestawił się z „ostatniego słowa przez cały czas” na „ostateczne słowo czasami, w zależności od tego, co postanowią i ocenią w Menzingen” i kto o tym zadecydował?

8. W swojej encyklice Satis Cognitum, papież Leon XIII naucza: „Nie możesz uważać, że trzymasz się prawdziwej wiary katolickiej, jeśli nie uczysz, że trzeba zachować rzymską wiarę” (n 13; cytując św. Augustyna). Czy wierzycie i nauczacie „rzymskiej wiary”?

http://rodzinakatolicka.pl/leon-xiii-satis-cognitum-o-jednosci-kosciola/

9. Czy wierzycie, że Kościół katolicki, Oblubienica Chrystusa, „ze szczerym szacunkiem odnosi się do owych [pogańskich] sposobów działania i życia, do owych nakazów i doktryn, które chociaż w wielu wypadkach różnią się od zasad przez niego wyznawanych i głoszonych, nierzadko jednak odbijają promień owej Prawdy, która oświeca wszystkich ludzi.” (Vaticanum II, Deklaracja Nostra Aetate, n. 2)? Czy wierzycie, że „papież” Paweł VI „na mocy udzielonej … przez Chrystusa władzy apostolskiej, wraz z Czcigodnymi Ojcami w Duchu Świętym zatwierdz[a], postanawi[a] i ustal[a]” postanowienia soborowe a ponadto, że Paweł VI, przez swój rzekomy autorytet apostolski, nakazał te rzeczy „ogłosić na chwałę Bożą”, jak mówi dokument soborowy na samym końcu (patrz łaciński oryginał)?

http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651028_nostra-aetate_lt.html

10. Przypuśćmy na chwilę, że Paweł VI nie był ważnym papieżem, jak argumentujemy to my, sedewakantyści. Czy zgodzilibyście się wtedy, że wszystkie obrzędy sakramentalne, które promulgował, w których istotna materia lub forma zostały zmienione, mogą być nieważne?

11. Jeśli odpowiedzieliście „tak” na poprzednie pytanie, czy zgadzacie się z tym, że sedewakantyzm jest bezpieczniejszą drogą, na wypadek, gdyby okazało się, że Paweł VI nie był rzeczywiście ważnym papieżem?

12. Jeśli miałaby powstać dyskusja wśród duchownych FSSPX o to, jak odpowiedzieć na którekolwiek z tych pytań, dlaczego tak jest i kto ma decydować, który zestaw odpowiedzi jest „prawdziwym” stanowiskiem katolickim?

13. Jeśli nie podoba wam się którekolwiek z tych pytań, dlaczego tak jest?

Dla organizacji, która szczyci się rzekomym nauczaniem i podtrzymywaniem tradycyjnego katolicyzmu, pytania te nie powinny wywoływać obrazy, zamieszania ani konsternacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz