Strony

poniedziałek, 14 czerwca 2021

Papież Franciszek - Cytaty Nauki papieża Franciszka w porównaniu z nauczaniem Kościoła w przeszłości

Papież Franciszek - Cytaty

Nauki papieża Franciszka w porównaniu z nauczaniem Kościoła w przeszłości

 

 

 

Edytowano 23.06.2021

Tłumaczenie polskie za:

http://www.francisquotes.com/

Cytaty z Pisma Świętego zaczerpnięte z Biblii Wujka (1962)

 

 



 

 

Uwaga: Przypisy do każdego cytatu zawierają bezpośrednie linki do stron watykańskich na końcu tego dokumentu, więc nie ma wątpliwości co do ich autentyczności.

 

 

Ateizm

On Heaven and Earth2, s. 12-13: „Nie podchodzę do relacji w celu prozelityzmu lub nawracania ateisty; Szanuję go… ani nie powiedziałbym, że jego życie jest potępione, ponieważ jestem przekonany, że nie mam prawa orzekać o uczciwości tej osoby… każdy człowiek jest obrazem Boga, niezależnie od tego, czy jest wierzący, czy nie.”  

„Jeśli ktoś zaprze się jedynego prawdziwego Boga, Stwórcy i Pana wszystkich rzeczy widzialnych i niewidzialnych, niech będzie wyklęty” (Sobór Watykański I., Ses. III, „De fide”, kan. I).

„Jeśli ktoś powiedziałby, że jedynego prawdziwego Boga, naszego Stwórcy i naszego Pana, nie można poznać z całą pewnością przez to, co się stało, w naturalnym świetle ludzkiego rozumu: niech będzie wyklęty” (Sobór Watykański I, Sess III, kan. 2/1: Denz. 1806; por. D. 1785).

„A wam, którzy uciśnieni jesteście, odpoczynkiem z nami, gdy się Pan Jezus objawi z nieba z aniołami swej potęgi, w płomieniu ognistym, wymierzając pomstę tym, co Boga nie znają i co nie są posłuszni ewangelii Pana naszego Jezusa Chrystusa. Oni ponosić będą kary wieczne w zatraceniu - od oblicza Pana i od chwały mocy jego.” 2 Tesaloniczan 1: 7-9 

Odpowiedź Franciszka na list otwarty3 opublikowana we wrześniu 2013 r .: „Przede wszystkim pytacie, czy Bóg Chrześcijan przebacza tym, którzy nie wierzą i nie szukają wiary. Biorąc pod uwagę, że - i to jest fundamentalne - miłosierdzie Boże nie ma granic, jeśli ten, kto prosi o miłosierdzie, czyni to ze skruchą i szczerym sercem, to kwestią dla tych, którzy nie wierzą w Boga, jest posłuszeństwo własnemu sumieniu. W rzeczywistości słuchanie go i przestrzeganie jego wskazań oznacza decydowanie o tym, co jest postrzegane jako dobre, a co złe. Dobro lub niegodziwość naszego zachowania zależy od tej decyzji”.

„… wiara jest początkiem ludzkiego zbawienia, fundamentem i korzeniem wszelkiego usprawiedliwienia; bez którego nie można podobać się Bogu…” Sobór Trydencki, rozdział VIII

 

 

 

 

Błogosławiona Trójca

 

Wywiad we włoskiej gazecie La Repubblica1, 24 września 2013: „Wierzę w Boga, a nie w katolickiego Boga, nie ma katolickiego Boga, jest Bóg i wierzę w Jezusa Chrystusa, Jego wcielenie. Jezus jest moim nauczycielem i pasterzem, ale Bóg Ojciec, Abba, jest światłem i Stwórcą. To jest moja Istota”. 

Komentarz: Naszym katolickim Bogiem jest Trójca, która różni się od bogów wyznawanych przez niechrześcijan:  

„Ojciec jest Bogiem, Syn jest Bogiem, i Duch Święty jest Bogiem, ale przecież nie trzech Bogów, ale jeden Bóg”. Atanazjańskie wyznanie wiary

„Q. 1400. Wymień niektóre z bardziej podstawowych prawd religijnych, które powinniśmy znać i wierzyć. 2. (2) Że w Bogu są trzy Osoby Boskie: Ojciec, Syn i Duch Święty, i te Osoby Boskie zwane są Trójcą Świętą”. Katechizm z Baltimore

 

 

 

Kara główna (kara śmierci)

 

List do Przewodniczącego Międzynarodowej Komisji przeciwko karze śmierci9, 20 marca 2015 r .: „Dziś kara śmierci jest niedopuszczalna, jakkolwiek poważna byłaby zbrodnia skazanego. Jest to przestępstwo przeciwko nietykalności życia i godności osoby, która zaprzecza zamysłowi Boga wobec człowieka i społeczeństwa oraz Jego miłosiernej sprawiedliwości, i nie spełnia żadnego słusznego celu kary.”.....

„Wszyscy Chrześcijanie i ludzie dobrej woli są więc dziś wezwani do walki nie tylko o zniesienie legalnej lub nielegalnej kary śmierci we wszystkich jej formach, ale także o polepszenie warunków w więzieniach, z poszanowaniem godności ludzkiej ludzi pozbawionych wolności”

Do uczestników spotkania promowanego przez Papieską Radę ds. Popierania Nowej Ewangelizacji24, 11.10.2017: „Trzeba jasno powiedzieć, że kara śmierci jest środkiem nieludzkim, która niezależnie od tego, jak jest wykonywana, poniża ludzką godność. Jest to samo w sobie sprzeczne z Ewangelią…” L'Osservatore Romano, 13 października 2017, s. 7,11 

„Ten sam boski autorytet, który zakazuje zabijania istoty ludzkiej, ustanawia pewne wyjątki, jak wtedy, gdy Bóg zezwala na zabijanie na mocy ogólnego prawa lub gdy udziela jednostce wyraźnego upoważnienia na określony czas. Ten, który wykonuje wyrok, nie popełnia zabójstwa; jest narzędziem, jakim jest miecz, którym tnie. Dlatego też w żaden sposób nie jest sprzeczne z przykazaniem ‘Nie zabijaj’ toczyć wojnę na rozkaz Boga lub skazać na śmierć przestępców zgodnie z prawem, to jest z woli władz publicznych” Św. Augustyn, Państwo Boże, Księga 1, rozdział 21  

„Dlatego jeśli człowiek jest niebezpieczny i zaraźliwy dla wspólnoty z powodu jakiegoś grzechu, to godne pochwały i zdrowie jest zabicie go w celu ochrony dobra wspólnego, ponieważ ‘odrobina kwasu całe ciasto zakwasza’ (1 Kor. 5: 6)”. Św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologica, Czy wolno zabijać grzeszników?

„Nawet w przypadku kary śmierci państwo nie zbywa prawa jednostki do życia. Władza publiczna ogranicza się raczej do pozbawienia winowajcy dobra życia przez jego przewiny, po tym jak przez swoją zbrodnię sam pozbawił się własnego prawa do życia” Pius XII, Przemówienie na I Międzynarodowym Kongresie Histopatologii Układu Nerwowego, 14 września 1952, XIV, 328

„Wymierzanie kary śmierci nie jest sprzeczne z nauczaniem Kościoła Katolickiego, a władza państwa w zakresie nakładania kary śmierci na winnych wywodzi się z objawienia i pism teologów” Catholic Encyclopedia, kara śmierci

 

 

 

Konkubinat

 

Przemówienie do Kongresu Pastoralnego Diecezji Rzymskiej, sesja pytań i odpowiedzi14, 16 czerwca 2016 r .: „Wolą mieszkać razem, a to jest wyzwanie, zadanie. Nie pytać „dlaczego się nie ożenicie?” Nie, towarzyszyć im, czekać i pomagać im w dojrzewaniu, pomagać wiernym w dojrzewaniu.”........ „Widziałem dużo wierności w tych zamieszkujących razem i jestem pewien, że jest to prawdziwe małżeństwo, mają łaskę prawdziwego małżeństwa ze względu na swoją wierność”.

„Posiadanie konkubin jest ciężkim grzechem dla niezamężnych mężczyzn ... Dlatego święty Synod, aby za pomocą odpowiednich środków zaradzić temu wielkiemu złu, postanawia, aby ci w konkubinacie, niezamężni lub żonaci, niezależnie od stanu, godności i pod warunkiem, że jeśli po trzykrotnym upomnieniu w tej sprawie przez Ordynariusza, nawet z urzędu, nie odstawią swoich nałożnic i nie oddzielą się od wszelkich związków z nimi, zostaną ukarani ekskomuniką; z której nie zostaną zwolnieni, dopóki naprawdę nie usłuchają udzielonego im napomnienia”. Sobór Trydencki, VIII, Konkubinat surowo karany

„13. Jednak we wszystkich tych sprawach jednym z waszych celów powinno być zaszczepienie wiernym większej niechęci do grzechów, które gorszą innych; wasi kapłani powinni podzielać ten cel. Jesteście świadomi wzrostu liczby tych, którzy grzeszą w skandaliczny sposób: tych, którzy bluźnią świętym niebiańskim, a także świętemu imieniu Boga; tych, którzy żyją w konkubinacie ..... Tak więc, niech wierni rozważą powagę tego rodzaju grzechów i ciężkie kary, zarówno za winę samego grzechu, jak i za duchowe niebezpieczeństwo, na które narażają swoich braci przez zarażanie ich złym przykładem. Jest bowiem napisane: „Biada światu z powodu zgorszenia ... Biada temu człowiekowi, przez którego nadchodzi zgorszenie!” Papież Pius IX, O Kościele w państwach papieskich, 8 grudnia 1849  

„Zgorszenie konkubinatu usuwa się przez małżeństwo, o czym powinni powiadomić zgorszonych same strony lub przez proboszcza”. Prawo kanoniczne 1043

„Zatem gdyby obie strony zamierzały i wyraziły zamiar zawarcia w ten czy inny sposób zwykłego konkubinatu, nie byłoby małżeństwa”. Prawo kanoniczne 1082

„Jeśli małżeństwo zostanie uznane za nieważne, jak na przykład u Gallów, gdzie niewolnicy zawierają contubernium lub zalegalizowane konkubinaty, strony muszą zostać rozdzielone do czasu zawarcia związku małżeńskiego zgodnie z prawem”. Prawo kanoniczne 1084

„Dlatego konkubinat musi zostać zarzucony z powodu niezgodności z moralnością chrześcijańską” Prawo kanoniczne 1124

 

 

 Komunizm

 

Rozmowy z Jorge Bergoglio4, s. 39: „To prawda, że ​​byłem, podobnie jak reszta mojej rodziny, praktykującym Katolikiem. Ale mój umysł nie był skupiony wyłącznie na kwestiach religijnych… Czytałem „Nasze słowo i propozycje”, publikację partii komunistycznej, i uwielbiałem każdy artykuł, jaki kiedykolwiek napisał Leonidas Barletta, jeden z ich najbardziej znanych członków…”

„Uważajcie, Czcigodni Bracia, aby Wierni nie dali się zwieść! Komunizm jest wewnętrznie zły i nikt, kto chciałby ocalić cywilizację chrześcijańską, nie może współpracować z nim w jakimkolwiek przedsięwzięciu. Ci, którzy dają się oszukać, by udzielać pomocy w triumfie komunizmu we własnym kraju, jako pierwsi padną ofiarą ich błędu. A im większa starożytność i wielkość cywilizacji chrześcijańskiej w regionach, do których komunizm z powodzeniem przenika, tym bardziej niszczycielską będzie nienawiść ukazana przez bezbożnych” Encyklika o ateistycznym komunizmie papieża Piusa XI, 1937

„Do tego celu zmierza również niewypowiedziana doktryna komunizmu, jak to się nazywa, doktryna najbardziej sprzeczna z samym prawem naturalnym. Gdyby bowiem ta doktryna została przyjęta, całkowite zniszczenie wszystkich praw, rządów, własności, a nawet społeczeństwa ludzkiego sama podążałoby za nią.” Encyklika o wierze i religii papieża Piusa IX, 1846

 

 

 

Zapobieganie ciąży

 

Wywiad podczas lotu z Meksyku15, 17 lutego 2016 r .: „Wielki Paweł VI, w trudnej sytuacji w Afryce, pozwolił zakonnicom na stosowanie w przypadkach gwałtu sztucznych środków antykoncepcyjnych… Z drugiej strony unikanie ciąży nie jest złem absolutnym. W niektórych przypadkach, jak w tym (wybuch wirusa Zika) lub w tym, o którym wspomniałem o błogosławionym Pawle VI, było to jasne ”.

„Nie można jednak przedstawiać żadnego powodu, jakkolwiek poważnego, dla którego cokolwiek wewnętrznie sprzeczne z naturą mogłoby stać się zgodne z naturą i moralnie dobre. Dlatego też akt małżeński jest z natury przeznaczony przede wszystkim na spłodzenie dzieci, więc ci, którzy go wykonują celowo udaremnić jego naturalną moc i cel, grzeszą przeciwko naturze i popełniają czyn, który jest haniebny i wewnętrznie zły.”

„... jakiekolwiek wykorzystanie małżeństwa dokonywanego w taki sposób, że akt ten jest celowo udaremniony w jego naturalnej mocy generowania życia, jest przestępstwem przeciwko prawu Bożemu i prawu natury, a ci, którzy sobie na to pozwolą, są piętnowani winą grzechu ciężkiego.”

„... Nie może powstać żadna trudność, która usprawiedliwia odrzucenie prawa Bożego, które zabrania wszelkich czynów wewnętrznie złych”. Papież Pius XI, Encyklika o małżeństwach chrześcijańskich, 31 grudnia 1930

„Negatywne przykazanie prawa naturalnego, które zabrania rzeczy wewnętrznie złej, nigdy nie może być prawnie przekroczone, nawet pod wpływem strachu przed śmiercią (Lib. I, tr. Ii, c. Iv, dub. 2, n. 1) by nie wolno było robić rzeczy, które są złe same w sobie, nawet aby uniknąć śmierci” Catholic Encyclopedia, Hermann Busembaum

 

 

 

Nawracanie / prozelityzm

 

Kościół Wniebowzięcia NMP, Tbilisi, Gruzja16, 1 października 2016 r .: „Nigdy nie walcz! Niech teologowie studiują abstrakcyjne realia teologii. Ale co mam zrobić z przyjacielem, sąsiadem, prawosławnym? Bądź otwarty, bądź przyjacielem. „Ale czy powinienem starać się go nawrócić?” Jest bardzo ciężki grzech przeciwko ekumenizmowi: prozelityzm. Nigdy nie powinniśmy nawracać prawosławnych!” L ’Osservatore Romano, 7 października 2016, s. 11

Komentarz: Jeśli prozelityzm jest grzechem ciężkim, dlaczego wszyscy misjonarze katoliccy w całej historii Kościoła poświęcali mu swoje życie?

„… Święty Franciszek Salezy zgłosił się na ochotnika do ponownej ewangelizacji Chablais, regionu we Francji na południe od Genewy, składającego się z około 72 000 dusz, z których prawie wszyscy byli teraz kalwinistami, ponieważ ich przodkowie ulegli protestantyzmowi 60 lat wcześniej… Pierwsze miesiące świętego Franciszka przyniosły głównie niepowodzenia, ponieważ spędził bardzo mroźną zimę włócząc się po okolicy, spędził mroźną zimę na wsi, otrzymując chłodną gościnę i czasami sypiał w nocy na strychach z sianem. Dlatego zaczął pisać broszury - które umieszczał na ścianach i wsuwał pod drzwi. Tą metodą był w stanie dotrzeć do dusz, których szukał, tak że pod koniec 4 lat prawie cała populacja 72 000 powróciła do starożytnej wiary katolickiej”. The Catholic Controversy, St. Francis De Sales

Przemówienie do księży, zakonnic i zakonnic, seminarzystów21 9 września 2017: „Podczas jednej z moich podróży, Światowych Dni Młodzieży w Polsce [Kraków 2016], podczas obiadu z 15 młodymi ludźmi i Arcybiskupem, jeden z nich zapytał mnie: 'Co mogę powiedzieć mojemu młodemu przyjacielowi, który jest ateistą, który nie wierzy, jakiego rozumowania mogę użyć?’. I uderzyło mnie, jak odpowiedzieć: ‘Słuchaj, ostatnią rzeczą, jaką musisz zrobić, to coś powiedzieć’. Po prostu się na mnie patrzył”. L'Osservatore Romano, 22 września 2017, s. 10

„Chroniwszy ich osoby (Żydów), św. Wincenty przystąpił teraz do zbawienia ich dusz. Głosił im, prowadził kontrowersyjne spotkania z najbardziej uczonymi z nich i nawrócił ich tysiącami. W 1391 r. nawrócił 7 tys. Żydów w samej Walencji i 10 000 w całym królestwie”. The Angel of the Judgment - A Life of St. Vincent Ferrer (imprimatur 1953)

 

 

Ekumenizm i wolność religijna

 

Przemówienie na Placu św. Piotra5, 18 maja 2013 r .: „… promujcie wolność religijną dla wszystkich, dla wszystkich! Każdy mężczyzna i każda kobieta muszą być wolni w swoim wyznawaniu religii, jakakolwiek by ona nie była ”. L ’Osservatore Romano, 22 maja 2013, s. 11.

Audiencja generalna z przedstawicielami różnych religii świata11, 28.10.2015: „Kościół z szacunkiem patrzy na wyznawców wszystkich religii, doceniając ich duchowe i moralne zaangażowanie… Na zakończenie tej audiencji zapraszam wszystkich, każdego na swój własny sposób, aby modlić się w ciszy. Niech każdy uczyni to zgodnie z własną tradycją religijną”. L ’Osservatore Romano, 30 października 2015, s. 3-4

„Jedynie Kościół Katolicki strzeże prawdziwego kultu. To jest źródło prawdy, ten dom wiary, ta świątynia Boża: jeśli ktoś tu nie wejdzie lub jeśli ktoś z niego wyjdzie, jest obcy nadziei życia i zbawienia”. Encyklika „Mortalium animos” (O jedności religijnej) papieża Piusa XI z 1928 r.

„Z pewnością takie próby nie mogą być w żaden sposób zatwierdzone przez Katolików, opierając się na fałszywej opinii, która uważa wszystkie religie za mniej lub bardziej dobre i godne pochwały, ponieważ wszystkie one na różne sposoby manifestują i oznaczają ten wrodzony w nas wszystkich sens, i przez które jesteśmy prowadzeni do Boga i do posłusznego uznania Jego rządów. Nie tylko ci, którzy przyjmuję tę opinię są w błędzie i są zwiedzeni, ale także zniekształcając ideę prawdziwej religii, odrzucają ją i stopniowo odwracają się do naturalizmu i ateizmu, jak to jest nazywane, z których jasno wynika, że ​​ten, kto wspiera tych, którzy trzymają się tych teorii i usiłuje je urzeczywistnić, całkowicie porzuca religię objawioną przez Boga”. Encyklika „Mortalium animos” (O jedności religijnej) papieża Piusa XI z 1928 r.

Evangelii Gaudium6, listopad 2013: „Niechrześcijanie z łaskawej inicjatywy Boga, gdy są wierni własnemu sumieniu, mogą żyć ‘usprawiedliwieni z łaski Bożej’, a tym samym ‘być związanymii z misterium paschalnym Jezusa Chrystusa’ ”

Przemówienie do członków Korpusu Dyplomatycznego akredytowanego przy Stolicy Apostolskiej 22, 8 stycznia 2018 r .: „Wśród praw człowieka, o których dziś chciałbym również wspomnieć, jest prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania, w tym wolności zmiany wyznania...” L’Osservatore Romano, 12 stycznia 2018, s. 9

Przemówienie do przedstawicieli społeczności jazydów23, 24 stycznia 2018: „Każdy ma prawo do swobodnego i nieograniczonego wyznawania własnego wyznania…” L ’Osservatore Romano, 26 stycznia 2018, s. 1

„Rozważymy teraz inne obfite źródło zła, jakim obecnie dotknięty jest Kościół: indyferentyzm. Ta przewrotna opinia jest rozpowszechniana na wszystkie strony przez oszustwo niegodziwców, którzy twierdzą, że jest możliwe uzyskanie wiecznego zbawienia duszy przez wyznawanie jakiejkolwiek religii, o ile zachowana jest moralność. Z pewnością w tak jasnej sprawie odepchniecie ten śmiertelny błąd z dala od ludzi, którym powierzono waszej opiece. Z napomnieniem apostoła, że ​​‘jest jeden Bóg, jedna Wiara, jeden chrzest’ ”. Encyklika o liberalizmie i indyferentyzmie religijnym, Papież Grzegorz XVI, 1832

„Potępiona: każdy człowiek może przyjąć i wyznawać tę religię, którą, kierując się światłem rozumu, uzna za prawdziwą”. Sylabus błędów 1864 - Papież Pius IX

„Potępiona: człowiek może, przestrzegając jakiejkolwiek religii, znaleźć drogę do wiecznego zbawienia i osiągnąć wieczne zbawienie”. Sylabus błędów 1864 - Papież Pius IX

Watykańskie radio8, 24 maja 2015 r .: „Mam ochotę powiedzieć coś, co może brzmieć kontrowersyjnie, a może nawet heretycko. Ale jest ktoś, kto „wie”, że mimo różnic jesteśmy jednym. To ten nas prześladuje. To ten prześladuje dziś chrześcijan, on namaszcza nas (krwią) męczeństwa. Wie, że chrześcijanie są uczniami Chrystusa: że są jednym, że są braćmi! Nie obchodzi go, czy są ewangelikami, prawosławnymi, luteranami, katolikami czy apostołami… nie obchodzi go! Są Chrześcijanami”. 

„… Ponieważ poprzednie błędy i wiele innych są zawarte w książkach lub pismach Marcina Lutra, podobnie potępiamy i odrzucamy całkowicie książki oraz wszystkie pisma i kazania wspomnianego Marcina, czy to po łacinie, czy w jakimkolwiek innym języku, zawierające wspomniane błędy lub którykolwiek z nich; i chcemy, aby były uważani za całkowicie potępione i odrzucone. Zabraniamy każdemu z wiernych obu płci, na mocy świętego posłuszeństwa i pod powyższymi automatycznymi karami, ich czytania, potwierdzania, głoszenia, chwalenia, drukowania, publikowania lub obrony ich. Będą ponosić te kary, jeśli ośmielą się podtrzymywać je w jakikolwiek sposób, osobiście lub za pośrednictwem innych osób, bezpośrednio lub pośrednio, milcząco lub jawnie, publicznie lub potajemnie, we własnych domach lub w innych miejscach publicznych lub prywatnych”. Potępienie błędów Marcina Lutra (Exsurge Domine), papieża Leona X, 15 czerwca 1520

 

 

 

Ewolucja doktryny

 

Do uczestników spotkania promowanego przez Papieską Radę dla popierania nowej ewangelizacji24, 11 października 2017 r .: „Doktryny nie można zachować bez pozwolenia na jej rozwój, ani też nie można jej wiązać z interpretacją, która jest sztywna i niezmienna bez umniejszania działania Ducha Świętego” L ’Osservatore Romano, 13 października 2017, s. 7,11

 „naukę wiary od Apostołów przez prawowiernych Ojców w tym samym zawsze rozumieniu i pojęciu nam przekazaną, szczerze przyjmuję; przeto jako herezję całkowicie odrzucam zmyśloną teorię ewolucji dogmatów, które z jednego znaczenia przechodziłyby w drugie, różne od tego, jakiego Kościół trzymał się poprzednio”. Papież św. Pius X, Przysięga antymodernistyczna

 „Nie pragniemy też tylko, aby Katolicy unikali błędów modernizmu, ale także tendencji lub tego, co nazywa się duchem modernizmu. Ci, którzy są zarażeni tym duchem, rozwijają ostrą niechęć do wszystkich smaków starożytności i stają się chętnymi poszukiwaczami nowości we wszystkim: w sposobie, w jaki pełnią funkcje religijne, w zarządzaniu instytucjami katolickimi, a nawet w prywatnych praktykach pobożnych. Dlatego z naszej woli święte prawo naszych przodków jest nadal święte: ‘Niech nie będzie innowacji; trzymajcie się tego, co zostało przekazane.’ ” Papież Benedykt XV, Ad Beatissimi Apostolorum (Apel o pokój), 1 listopada 1914

 

 

 

Fałszywi bogowie

 

W 2012 roku kardynał Bergoglio odbył międzyreligijne spotkanie modlitewne w katedrze w Buenos Aires z przywódcami fałszywych religii, w tym judaizmu i sekt protestanckich. Podczas tego spotkania modlitewnego pozwolił członkom tych fałszywych religii modlić się głośno do swoich fałszywych bogów w katedrze. Bergoglio był znany z organizowania innych podobnych spotkań (podobnie jak jego dwóch poprzedników), które są dobrze udokumentowane i sfotografowane w wiadomościach.

„Pierwsze przykazanie Boże: Ja jestem Pan, Bóg twój, nie będziesz cudzych bogów przede Mną”

 „P: Czego jeszcze zakazuje pierwsze przykazanie?

O: Pierwsze przykazanie zabrania również wszelkich kontaktów z diabłem i wszelkich kontaktów z sektami antychrześcijańskimi”.

Katechizm św. Piusa X, Pierwsze przykazanie

„Kiedy jest powiedziane: Nie będziesz miał cudzych bogów przede mną, jest to równoznaczne z powiedzeniem: Będziesz czcił mnie, prawdziwego Boga; nie będziesz czcił obcych bogów”. Katechizm Trydencki, Pierwsze przykazanie

 „Ponieważ prawdziwy Bóg nie może tolerować żadnych cudzych bogów, prawdziwy Kościół Chrystusowy nie może tolerować żadnych cudzych Kościołów poza sobą lub, co oznacza to samo, nie może uznać żadnego za teoretycznie usprawiedliwionego”. Catholic Encyclopedia, tolerancja religijna

 

 

 

Piekło

 

Wywiad z włoską gazetą La Repubblica25, 28 marca 2018 r .: Na pytanie, gdzie karane są złe dusze, Franciszek odpowiedział: „One nie są karane, ci, którzy pokutują, uzyskują przebaczenie Boga i wchodzą do rangi dusz, które go kontemplują, ale którzy nie okazują skruchy i dlatego nie mogą im się wybaczyć, znikają. Nie ma piekła, jest zanikanie grzesznych dusz”.

„Ponadto oświadczamy, że zgodnie ze wspólnym postanowieniem Boga dusze tych, którzy odchodzą w grzechu śmiertelnym, zaraz po śmierci, schodzą do piekła, gdzie są torturowane karami piekielnymi…” Papież Benedykt XII, Benedictus Deus, 1336

 

 

Islam

 

Evangelii Gaudium6, listopad 2013: „Nie wolno nam nigdy zapominać, że oni [muzułmanie]„ wyznają, że trzymają wiarę Abrahama i razem z nami wielbią jedynego, miłosiernego Boga, który osądzi ludzkość w dniu ostatecznym”.

Przemówienie do Prezydenta ds. Religii w Turcji oraz muzułmańskich i chrześcijańskich przywódców politycznych i religijnych12, 28 listopada 2014 r .: „My, muzułmanie i Chrześcijanie, jesteśmy nosicielami duchowych skarbów o nieocenionej wartości. Pośród nich uznajemy niektóre wspólne elementy, zgodnie z tradycjami każdego, takie jak adoracja Boga Miłosiernego, odniesienie do patriarchy Abrahama, modlitwa, jałmużna, post… elementy, które, jeśli są przeżywane szczerze, mogą przemienić życie i stanowić pewną podstawę godności i braterstwa.”

Komentarz: Katolicy i muzułmanie nie wielbią tego samego Boga (Katolicy wielbią Trójcę Świętą):   

„Kto by zaś zaparł się mnie przed ludźmi, zaprę się go i ja przed Ojcem moim, który jest w niebiosach”. Mateusza 10:33  

„Kto bowiem wstydziłby się mnie i słów moich, tego Syn Człowieczy wstydzić się będzie, kiedy przyjdzie w majestacie swoim, i Ojca, i świętych aniołów”. Łukasza 9:26  

„Każdy, który zaprzecza Syna, nie ma ani Ojca”. 1 Jana 2:23 

„Q. 1400. Wymień niektóre z bardziej podstawowych prawd religijnych, które powinniśmy znać i wierzyć. 2. (2) Że w Bogu są trzy Osoby Boskie: Ojciec, Syn i Duch Święty, i te Osoby Boskie zwane są Trójcą Świętą”. Katechizm z Baltimore

„Doktryny islamu dotyczące Boga - Jego jedności i Boskich atrybutów - są zasadniczo doktrynami Biblii; ale w odniesieniu do doktryn Trójcy i Boskiego Synostwa Chrystusa Mahomet miał najsilniejszą antypatię” Catholic Encyclopedia, Mahomet i mahometanizm

 

 

 

Judaizm

 

On Heaven and Earth2, strona 188: „Nie można już dłużej oskarżać narodu żydowskiego o zabicie Boga, jak to było przez długi czas. Kiedy się czyta opis Męki, to jest jasne”.

„Niech tedy z wszelką pewnością wie cały dom izraelski, że go i Panem i Chrystusem uczynił Bóg, tego Jezusa, któregoście wy ukrzyżowali”. Dzieje Apostolskie (2:36)

„Piłat zaś widząc, że nic nie osiąga, lecz zamieszanie większe powstaje, wziąwszy wodę, umył ręce przed pospólstwem, mówiąc: Nie winienem ja krwi tego sprawiedliwego; wy się patrzcie! A odpowiadając wszystek lud, rzekł: Krew jego na nas i na syny nasze.”. Mat 27: 24-25

Odpowiedź Franciszka I na list otwarty3 opublikowany we wrześniu 2013 r .: „Mogę powiedzieć za apostołem Pawłem, że Bóg nigdy nie przestał wierzyć w sojusz zawarty z Izraelem i że w wyniku strasznych prób minionych stuleci Żydzi zachowali swoją wiarę w Boga”.

„I rzekł im: Idąc na cały świat, opowiadajcie ewangelię wszelkiemu stworzeniu. Kto uwierzy i ochrzci się, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony”. Mk 16:15 

„Jam jest droga, i prawda, i życie. Nikt nie przychodzi do Ojca, tylko przeze mnie”. Jana 14: 6

Evangelii Gaudium6 n. 247: „Traktujemy naród żydowski w szczególny sposób, ponieważ ich przymierze z Bogiem nigdy nie zostało odwołane”.

„Poprzez te zbawienne instrukcje pragnie zapewnić środki, dzięki którym Żydzi i inni niewierni mogą nawrócić się na ortodoksyjną wiarę, a nawróceni mogą trwale w niej pozostać”. Sobór w Bazylei 1431-1435

 

 

 

Wszechmoc Boga

 

Przemówienie do Papieskiej Akademii Nauk10, 27 października 2014 r .: „Kiedy czytamy o stworzeniu w Księdze Rodzaju, ryzykujemy, że wyobrazimy sobie, że Bóg jest czarodziejem, który ma magiczną różdżkę, która potrafi wszystko. Ale tak nie jest.”

„Lecz Jezus spojrzawszy, rzekł im: U ludzi to niemożliwe, ale u Boga wszystko jest możliwe” Mat. 19:26

„Otom ja Pan, Bóg wszelkiego ciała; czyż mnie jakiekolwiek słowo trudne będzie?” Jer 32:27

„P: Jak Jezus Chrystus może być obecny we wszystkich konsekrowanych hostiach na świecie? O: Jezus Chrystus jest obecny we wszystkich konsekrowanych hostiach świata przez Wszechmoc Boga, dla którego nie ma rzeczy niemożliwych”. Katechizm św. Piusa X - Najświętsza Eucharystia

 

 

 

Wspólna modlitwa (z innowiercami)

 

Rozmowy z Jorge Bergoglio4, s. 208: „Niedawno byłem w synagodze i uczestniczyłem w ceremonii. Dużo się modliłem i modląc się, usłyszałem zdanie z jednej z mądrych ksiąg, które wypadło mi z głowy: „Panie, obym w ciszy znosił kpiny”. Dało mi to dużo spokoju i radości”.

„Jeśli jakikolwiek duchowny lub świecki wejdzie do synagogi Żydów lub do domów spotkań heretyków, aby przyłączyć się do nich na modlitwie, niech zostanie usunięty i pozbawiony komunii. Jeśli jacyś biskupi, kapłani lub diakoni przyłączą się do modlitwy z heretykami, niech zostaną zawieszeni” Trzeci Sobór w Konstantynopolu

„Wiernym nie wolno w żaden sposób aktywnie uczestniczyć w kulcie niekatolików ani brać w nim udziału”. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r., Kan.1258

„Kodeks ogłasza następujące osoby podejrzane o herezję: 1. Propagatorzy herezji i ci, którzy uczestniczą z niekatolikami in divinis (kan. 2316)”. Komentarz do prawa kanonicznego (Augustine, 1918)

„Mówiąc ogólnie, wiernym nie wolno brać udziału w jakichkolwiek obrzędach religijnych, uważanych za takie, pogan, mahometan czy Żydów, a tym bardziej praktykować je poprzez swego rodzaju przetrwanie ich prymitywnych przesądów. Jeśli ten zakaz jest natchniony nie tyle przez strach przed niebezpieczeństwem wypaczenia, co przez prawo zabraniające wiernym komunikowania się in sacris z niekatolikami, niechęć do fałszywych religii, a zwłaszcza do kultu bożków, uzasadnia rygor prawa.” Catholic Encyclopedia, niewierni

Wspólna deklaracja z arcybiskupem Canterbury17, 5 października 2016 r .: „Również nasze (katolickie i anglikańskie) różnice nie powinny przeszkadzać w naszej wspólnej modlitwie: nie tylko możemy się razem modlić, ale musimy się modlić razem, dając głos naszej wspólnej wierze i radość z Ewangelii Chrystusa, starożytnych wyznań wiary i mocy Bożej miłości uobecnionej w Duchu Świętym…” L’Osservatore Romano, 14 października 2016, ss. 7-8

„Kanon 33: Nikt nie może łączyć się w modlitwie z heretykami lub schizmatykami” Sobór w Laodycei (372)

„Nikt nie może ani modlić się, ani śpiewać psalmów z heretykami, a kto by komunikował z tymi, którzy są odcięci od komunii Kościoła, czy to z duchownymi, czy świeckimi, niech będzie ekskomunikowany” Sobór Kartagiński (398)

Wspólna modlitwa ekumeniczna w katedrze luterańskiej w Lund18, 31 października 2016 r .: „Jako luteranie i Katolicy modlimy się razem w tej katedrze, świadomi, że bez Boga nic nie możemy zrobić. Prosimy Go o pomoc, abyśmy mogli być żywymi członkami, trwać w Nim, zawsze potrzebując Jego łaski, aby razem nieść Jego słowo światu…” L’Osservatore Romano, 4 listopada 2016, s. 3,6

„Tak więc, Czcigodni Bracia, jest jasne, dlaczego Stolica Apostolska nigdy nie pozwoliła swoim poddanym na uczestnictwo w zgromadzeniach niekatolików: bowiem zjednoczenie Chrześcijan można promować jedynie poprzez popieranie powrotu do jedynego prawdziwego Kościoła Chrystusa tych, którzy są od niego oddzieleni” Papież Pius XI, Mortalium Animos (1928)

 

 

 

Reformacja protestancka

 

„Wspólne oświadczenie z okazji Wspólnego Katolicko-Luterańskiego Upamiętnienia Reformacji18” 31 października 2016 r .: „W tym wspólnym oświadczeniu składamy Bogu radosną wdzięczność za ten moment wspólnej modlitwy w katedrze w Lund, rozpoczynając rok upamiętniający pięćsetną rocznicę Reformacji… Podczas gdy jesteśmy głęboko wdzięczni za dary duchowe i teologiczne otrzymane dzięki Reformacji…” L’Osservatore Romano, 4 listopada 2016, s. 3,7

„POTĘPIONA: protestantyzm jest niczym innym jak inną formą tej samej prawdziwej religii chrześcijańskiej, w której jest ona dana, aby podobać się Bogu tak samo jak w Kościele katolickim” Syllabus of Errors, Papież Pius IX, 1864

„Te powody są wystarczające, aby wykazać w nadmiarze, jak wieloma drogami modernizm prowadzi do ateizmu i unicestwienia wszystkich religii. Błąd protestantyzmu uczynił pierwszy krok na tej drodze; ten modernizmu czyni drugi; ateizm czyni następny”. O doktrynie modernistów, papież św. Pius X, 1907

Przemówienie do uczestników pielgrzymki luteranów (upamiętniającej 500. rocznicę reformacji luterańskiej)19 ”13.10.2016:„ Bardzo się cieszę, że mogę was spotkać z okazji waszej pielgrzymki ekumenicznej, która rozpoczęła się na ziemi Lutra w Niemczech, i zakończyła się tutaj na Stolicy Biskupa Rzymu… Apostoł Paweł mówi nam, że na mocy naszego chrztu wszyscy tworzymy jedno Ciało Chrystusa. W rzeczywistości różni członkowie tworzą jedno ciało. Dlatego należymy do siebie nawzajem, a gdy ktoś cierpi, wszyscy cierpią, gdy się raduje, wszyscy się radują (por. 1 Kor 12, 12, 26). Kontynuujmy z ufnością naszą ekumeniczną podróż… Pod koniec tego miesiąca, jeśli Bóg pozwoli, pojadę do Lund w Szwecji i razem ze Światową Federacją Luterańską upamiętnimy, po pięciu wiekach, początek reformacji Lutra…” L’Osservatore Romano, 21 października 2016, s. 11

Komentarz: Jak Katolicy mogą upamiętniać jedną z największych katastrof, jakie kiedykolwiek spotkały Kościół?

„Reformacja zniszczyła jedność wiary i kościelną organizację narodów chrześcijańskich Europy, odcięła wiele milionów od prawdziwego Kościoła Katolickiego i odebrała im największą część zbawiennych środków do kultywowania i utrzymywania życia nadprzyrodzonego. Nieobliczalną w ten sposób wyrządzono krzywdę z religijnego punktu widzenia. Fałszywa fundamentalna doktryna usprawiedliwienia przez samą wiarę, której nauczali reformatorzy, spowodowała żałosną płytkość w życiu zakonnym. Zniknęła gorliwość o dobre uczynki, wzgardzono ascezą, którą Kościół praktykował od samego początku, przedmioty charytatywne i kościelne nie były już właściwie pielęgnowane, interesy nadprzyrodzone zeszły na dalszy plan, a aspiracje naturalistyczne zmierzające do tego, co czysto przyziemne, stały się powszechne. Szerokie drzwi do każdej ekscentryczności, dały początek podziałowi bez końca na sekty i niekończące się spory charakterystyczne dla protestantyzmu, i nie mogły nie doprowadzić do całkowitej niewiary, która koniecznie wynika z zasad protestanckich...” Catholic Encyclopedia, 1913, Pokłosie Reformacji

 

 

 

Sakrament spowiedzi

 

Watykańskie radio7 15 czerwca 2013: „Prawdziwe pojednanie oznacza, że ​​Bóg w Chrystusie wziął na siebie nasze grzechy i stał się dla nas grzesznikiem. Na przykład, kiedy idziemy do spowiedzi, nie mówimy o naszym grzechu i Bóg nam wybacza. Nie, nie to! Szukamy Jezusa Chrystusa i mówimy: ‘To jest twój grzech i znowu będę grzeszyć’. Jezusowi to się podoba, ponieważ taka była jego misja: stać się dla nas grzesznikiem, aby nas wyzwolić”.

„W sakramencie pokuty skruszony Chrześcijanin wyznaje swoje grzechy należycie upoważnionemu kapłanowi, który stojąc na miejscu Boga, ogłasza rozgrzeszenie, przez które są mu odpuszczone”. The Catechism Explained (Spirago-Clarke, 1899), Sakrament Pokuty

„P: Ile warunków jest potrzebnych do dobrej spowiedzi?

O: Aby się dobrze wyspowiadać, potrzeba pięciu rzeczy: (1) Rachunek sumienia; (2) Żal z powodu obrażenia Boga; (3) postanowienie o zaprzestaniu grzeszenia; (4) Wyznanie naszych grzechów; (5) zadośćuczynienie lub pokuta” Katechizm św. Piusa X, Sakrament Pokuty

 

 

 

Sakrament małżeństwa

 

Przemówienie do Kongresu Duszpasterskiego Diecezji Rzymu, sesja pytań i odpowiedzi14, 16 czerwca 2016 r .: „… zdecydowana większość naszych małżeństw sakramentalnych jest nieważna. Ponieważ mówią ‘tak, do końca mojego życia!’, ale nie wiedzą, co mówią. Ponieważ mają inną kulturę. Mówią to, mają dobrą wolę, ale nie wiedzą”.

„Małżeństwo cieszy się przychylnością prawa; dlatego w razie wątpliwości należy zachować jego ważność, dopóki nie zostanie udowodnione coś przeciwnego…” Prawo kanoniczne 1917, kanon 1014

 

 

 

Małżeństwa osób tej samej płci / homoseksualizm

 

Konferencja prasowa w locie z Brazylii, 28 lipca 2013 r.13: „Jeśli ktoś jest gejem, szuka Pana i ma dobrą wolę, kim jestem by osądzać?”

„Czyż nie wiecie, że niesprawiedliwi nie posiądą królestwa Bożego? Nie łudźcie się! Ani rozpustnicy, ani bałwochwalcy, ani cudzołożnicy, ani rozwięźli, ani mężczyźni współżyjący z sobą, ani złodzieje, ani chciwi, ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy nie odziedziczą królestwa Bożego” 1 Koryntian 6: 9-10

 „Ani rozpustnicy, ani cudzołożnicy, ani zniewieściali, ani sodomici nie posiądą królestwa Bożego”. Katechizm Soboru Trydenckiego, Szóste przykazanie: Zakazane są inne grzechy przeciw czystości

On Heaven and Earth2, s. 114: Odnośnie do małżeństw osób tej samej płci: „Religia ma prawo do wyrażania opinii, o ile służy ludziom”. „Duchowny nie ma prawa niczego narzucać w czyimś życiu prywatnym. Jeśli Bóg w stworzeniu zaryzykował uczynienie nas wolnymi, kim jestem by się w to angażować? Potępiamy duchowe nękanie, które ma miejsce, gdy proboszcz narzuca wytyczne, swoje postępowanie i wymagania w taki sposób, że odbiera drugiej osobie wolność. Bóg pozostawił wolność grzechu w naszych rękach”. Później dodaje: „Upieram się, że nasza opinia na temat małżeństwa między dwojgiem osób tej samej płci nie opiera się na religii, ale raczej na antropologii”.  

„P: Jakie są grzechy, o których mówi się, że wołają do Boga o pomstę?

O: Grzechy, o których mówi się, że wołają do Boga o pomstę, to te cztery: (1) umyślne morderstwo; (2) Grzech sodomii; (3) ucisk biednych; (4) Oszukiwanie robotników na ich pensji.” Katechizm św. Piusa X, Wady i inne bardzo ciężkie grzechy

 „Jak Sodoma i Gomora i sąsiednie miasta, oddawszy się w podobny sposób wszeteczeństwu i poszedłszy za cudzym ciałem, stały się przykładem, cierpiąc karanie ognia wiekuistego” Judy 1: 7

Konferencja prasowa podczas lotu z Azerbejdżanu do Rzymu20, 2 października 2016 r .: „W zeszłym roku otrzymałem list od Hiszpana, który opowiedział mi swoją historię z czasów, gdy był dzieckiem. Urodził się jako kobieta, dziewczynka i bardzo cierpiał, ponieważ czuł, że jest chłopcem, ale fizycznie był dziewczyną .... Miał operację ... Zmienił tożsamość cywilną, ożenił się i napisał do mnie list, w którym powiedział, że przyniesie mu to ukojenie, gdy przyjdzie do mnie ze swoją oblubienicą: on, który był nią, ale jest nim. Przyjąłem ich. Byli zadowoleni.” L’Osservatore Romano, 7 października 2016 r., S. 8–9

Komentarz: Możliwe, że Kościół nie nauczał konkretnie na temat czegoś tak perwersyjnego. Wymaga więcej badań

 

 

Edukacja seksualna

 

Rozmowy z Jorge Bergoglio4, s. 111: „Kościół nie sprzeciwia się edukacji seksualnej. Osobiście uważam, że powinna ona być dostępna przez cały okres wychowania dziecka, dostosowana do różnych grup wiekowych. Prawdę mówiąc, Kościół zawsze zapewniał edukację seksualną, chociaż przyznaję, że nie zawsze była ona odpowiednia”.

„Innym bardzo poważnym niebezpieczeństwem jest naturalizm, który w dzisiejszych czasach wkracza na pole edukacji w tej najdelikatniejszej materii czystości moralnej. Zbyt powszechny jest błąd tych, którzy z niebezpieczną pewnością i brzydkim określeniem propagują tak zwaną edukację seksualną, fałszywie wyobrażając sobie, że mogą uzbroić młodzież przed niebezpieczeństwami zmysłowości za pomocą środków czysto naturalnych, takich jak nierozważna inicjacja i instrukcje ostrożności dla wszystkich bez wyjątku, nawet publicznie; a co gorsza, wystawiając ich w młodym wieku na różne okazje, aby ich przyzwyczaić, tak się twierdzi, i jakby uodpornić ich na takie niebezpieczeństwa”. Papież Pius XI, 31 grudnia 1931

 

 

 

Samobójstwo

On Heaven and Earth2, s. 92-93: „Był czas, kiedy nie odprawiano pogrzebów za tych, którzy popełnili samobójstwo, ponieważ nie podążali w kierunku celu; kończyli ścieżkę, kiedy chcieli. Ale nadal szanuję tego, który popełnia samobójstwo; jest osobą, która nie potrafiła przezwyciężyć sprzeczności w swoim życiu. Nie odrzucam go”. 

„P: Dlaczego Bóg w piątym przykazaniu zabrania odbierania sobie życia lub samobójstwa?

O: W piątym przykazaniu Bóg zabrania samobójstwa, ponieważ człowiek nie jest panem własnego życia bardziej niż życia innych. Dlatego Kościół karze samobójstwo przez pozbawienie chrześcijańskiego pochówku”. Katechizm św. Piusa X, Piąte przykazanie

 

 

 

  

Przypisy w oryginale:

Footnote 1: The interview as printed in La Repubblica can be seen here: http://www.repubblica.it/cultura/2013/10/01/news/pope_s_conversation_with_scalfari_english-67643118/

 

Footnote 2: “On Heaven and Earth” is a book by Francis I containing conversations he had with Rabbi Abraham Skorka when he was Cardinal Bergoglio. The book can be found in many online bookstores

 

Footnote 3: In mid-2013, newspaper editor and atheist Eugenio Scalfari had written two open letters to Francis I, both of which were published in Scalfari’s Italian daily La Repubblica. Francis I replied with a 3-page response which was published in the same paper September 2013 (http://w2.vatican.va/content/francesco/it/letters/2013/documents/papa-francesco_20130911_eugenio-scalfari.html)

 

Footnote 4: “Conversations with Jorge Bergoglio” is a biography of Francis I published in April 2013, and can be found in many online bookstores

 

Footnote 5: This address is published on the Vatican website here:

http://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2013/may/documents/papa-francesco_20130518_veglia-pentecoste.html

 

Footnote 6: Evangelii Gaudium was an “Apostolic Exhortation” given by Francis I to all the clergy and faithful of the world in November 2013. It can be found on the Vatican website here: Http://w2.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html

 

Footnote 7: This address made on Vatican radio can be found on the official Vatican network website here: http://www.news.va/en/news/pope-the-christian-life-proclaims-the-road-to-reco

 

Footnote 8: This address made on Vatican radio can be found on the official Vatican network website here:

http://www.news.va/en/news/pope-sends-greetings-for-us-christian-unity-event

 

Footnote 9: Letter to the President of the International Commission against the death penalty, which can be found on the Vatican website here: http://w2.vatican.va/content/francesco/en/letters/2015/documents/papa-francesco_20150320_lettera-pena-morte.html

 

Footnote 10: Address to the Pontifical Academy of Sciences: http://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2014/october/documents/papa-francesco_20141027_plenaria-accademia-scienze.html

 

Footnote 11: General Audience with representatives of the world’s various religions: https://w2.vatican.va/content/francesco/en/audiences/2015/documents/papa-francesco_20151028_udienza-generale.html

 

Footnote 12: Address to the President of Religious Affairs in Turkey and Muslim and Christian political and religious leaders: http://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2014/november/documents/papa-francesco_20141128_turchia-presidenza-diyanet.html

 

Footnote 13: Press conference on flight from Brazil: http://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2013/july/documents/papa-francesco_20130728_gmg-conferenza-stampa.html

 

Footnote 14: Address to the Diocese of Rome’s Pastoral Congress, Q&A Session: http://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2016/june/documents/papa-francesco_20160616_convegno-diocesi-roma.html

 

Footnote 15: In-flight interview from Mexico: http://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2016/february/documents/papa-francesco_20160217_messico-conferenza-stampa.html

 

Footnote 16: Church of the Assumption, Tbilisi, Georgia:

https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2016/october/documents/papa-francesco_20161001_georgia-sacerdoti-religiosi.html

 

Footnote 17: Common declaration with Anglican Archbishop of Canterbury

https://press.vatican.va/content/salastampa/en/bollettino/pubblico/2016/10/05/161005g.html

 

Footnote 18: Common ecumenical prayer at the Lutheran Cathedral of Lund

https://w2.vatican.va/content/francesco/en/homilies/2016/documents/papa-francesco_20161031_omelia-svezia-lund.html

 

Footnote 19: Address to participants in the pilgrimage of Lutherans

https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2016/october/documents/papa-francesco_20161013_pellegrinaggio-luterani.html

 

Footnote 20: In-flight press conference from Azerbaijan to Rome

https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2016/october/documents/papa-francesco_20161002_georgia-azerbaijan-conferenza-stampa.html

 

Footnote 21: Discourse to Priests, Men and Women Religious, Seminarians in Colombia

https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2017/september/documents/papa-francesco_20170909_viaggioapostolico-colombia-clero.html

 

Footnote 22: Audience with the Diplomatic Corps accredited to the Holy See for New Year greetings

https://press.vatican.va/content/salastampa/en/bollettino/pubblico/2018/01/08/180108b.pdf

 

Footnote 23: Address to the representatives of the Yazidi community in Germany

https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2018/january/documents/papa-francesco_20180124_comunita-yezidi.html

 

Footnote 24: To participants in the meeting promoted by the pontifical Council for promoting the new evangelization

https://w2.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2017/october/documents/papa-francesco_20171011_convegno-nuova-evangelizzazione.html

 

Footnote 25: Interview with the Italian newspaper La Repubblica

https://rorate-caeli.blogspot.com/2018/03/there-is-no-hell-new-francis-revelation.html

 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz